niedziałające podgrzewanie fotela

Co zrobić gdy podgrzewanie foteli w E46 nie działa?

No właśnie co zrobić? Jak żyć? Tym razem opisuję sposoby znalezienia usterki grzania fotela na przykładzie legendarnego już E46. W mojej bawarce od dnia zakupu nie działało podgrzewanie fotela pasażera, bujałem się z tym problemem do ostatniego weekendu, wtedy właśnie prałem fotele i kiedy schły na słońcu naszła mnie ochota na zweryfikowanie problemu i usunięcie usterki.

Diagnostyka usterki – pomiar maty i czujnika

Jeśli nie działa podgrzewanie fotela w naszym BMW E46 to w pierwszej kolejności najlepiej odłączyć wtyczkę od fotela, odszukać 3 piny odpowiedzialne za matę grzewczą i zmierzyć oporność pomiędzy pinami za pomocą multimetru. Zazwyczaj niezależnie od marki auta, 2 piny szerokie są odpowiedzialne za grzanie maty, a pin trzeci najcieńszy idzie do czujnika temperatury maty.

Prawidłowe oporności to:

  • ok. 8 Ohm pomiędzy pinami szerokimi (czyli na grzałce maty). Jeśli jest 0 Ohmów to mata ma zwarcie i pali bezpiecznik, a jeśli nie stawia oporności to w obwodzie jest przerwa np. urwany przewód.
  • ok 10k Ohm pomiędzy pinem cienkim czujnika, a dowolnym szerokim. Oporność czujnika temperatury zmienia się wraz z temperaturą, jeśli nie stawia on żadnej oporności to znaczy, że jest przepalony albo ma przerwę w obwodzie np. urwany przewód.

W zależności od wyniku pomiarów możemy dowiedzieć się czy zepsuta jest mata, czy czujnik. Jeżeli mata ma zwarcie to pozamiatane, trzeba zmienić fotel. W E46 nie da się wymienić samej maty gdyż jest ona zapleciona w tapicerce. Podobnie z czujnikiem, zwarcie go dyskwalifikuje, ale można spróbować podłączyć termistor typu NTC 10k Ohm i umieścić go wewnątrz fotela – tuż pod tapicerką.

Po pomiarach mamy punkt wyjścia do dalszych działań.

Poszukiwanie usterki jeśli pomiary fotela wyszły dobrze

Jeżeli według pomiarów wszystko jest ok to powodu braku podgrzewania fotela trzeba szukać w innych miejscach, skoro fotel jest sprawny.

Bezpiecznik

Bezpiecznik jest najprostszym elementem do weryfikacji, trzeba odszukać w skrzynce z bezpiecznikami ten właściwy i podmienić na nowy o takich samych parametrach. Nawet jeśli bezpiecznik wizualnie wygląda na cały to może przerywać wraz ze wzrostem natężenia prądu.

Uszkodzony włącznik grzania fotela

Druga najprostsza rzecz do weryfikacji, wystarczy zamienić włączniki miejscami. Jeśli nie grzeje pasażer to podłączyć włącznik od kierowcy i w drugą stronę. Trzeba wspomnieć, że włączniki nie są przełącznikami zero-jedynkowymi, posiadają one elektronikę sterującą, która w momencie wykrycia usterki fotela nie pozwoli na uruchomienie grzania, ze względów bezpieczeństwa. Ta elektronika też może się zepsuć, co kwalifikuje włącznik do wymiany.

włącznik grzania fotela

Problem z wiązką

Jeśli wszystkie wcześniejsze punkty są ok, to oznacza uszkodzenie wiązki w tym wypadku trzeba szukać przerwy w przewodach wiązki prowadzącej do fotela. W tym celu użyć multimetru z pomiarem oporności lub urządzenia do pomiaru ciągłości przewodów np. Fazer 777:

multimetr i fazer 777 do badania ciągłości

Usterka typowa w E46: uszkodzony czujnik temperatury maty grzewczej

Do najbardziej typowych usterek podgrzewanych foteli w BMW E46 należy przerwany przewód czujnika temperatury. Dzięki poniższemu poradnikowi dowiesz się jak dokładnie go zlokalizować i naprawić.

Demontaż fotela

Fotel trzeba się na czterech śrubach przykręconych do podłogi auta (nasadkowa 15). Fotela nie można “rwać” do góry. Najpierw trzeba unieść przednią część i odłączyć wtyczkę, żeby nie uszkodzić wiązki, która odpowiada oprócz samego podgrzewania m.in. za poduszki powietrzne i pirotechniczny napinacz pasa.

Rozbiórka fotela

Z fotela trzeba zdemontować oparcie, tylko wtedy możliwy będzie dostęp do maty grzewczej i samego czujnika temperatury. Na dole oparcia znajdują się spinki tapicerskie, trzeba je wyrwać siłą (zostaną całkiem uszkodzone) przy użyciu sciągacza do spinek tapicerskich:

Bez demontażu spinek nie da się odkręcić śrub TORX, które trzymają oparcie fotela. Są dwie, jedna z lewej i jedna z prawej. Wyciągając oparcie trzeba uważać na kabel maty grzewczej, który znajduje się z tej samej strony co regulacja fotela. Najlepiej przed odkręceniem TORX’ów rozłączyć co się da pod siedziskiem i wyciągnąć jak najwięcej kabla, żeby uzyskać luz.

Diagnoza i naprawa przerwanego kabla czujnika

W tapicerce są zaplecione ścieżki grzewcze maty (tak mata sama w sobie w e46 nie jest wymienialna… 🙁 ). Żeby dobrać się do przewodów i je zmierzyć pod kątem ciągłości trzeba trochę rozpruć tapicerkę, typową usterką jest urwany kabel czujnika, który idzie do punktu gdzie łączy się kilka przewodów.

Kabel trzeba odizolować i przylutować na swoje miejsce, jest na tyle długi, że nie powinien się urwać przy siadaniu.

I cyk, grzana dupa pasażera działa! 😀

Czemu kabel od czujnika się urywa? Bo zagina się cały czas w jednym miejscu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pasjonat motoryzacji, majsterkowicz i bloger. Wkurzony życiem w wielkim mieście bloga traktuję jako odskocznię od szarej codzienności.