niedziałające podgrzewanie fotela

Co zrobić gdy podgrzewanie foteli w E46 nie działa?

No właśnie co zrobić? Jak żyć? Tym razem opisuję sposoby znalezienia usterki grzania fotela na przykładzie legendarnego już E46. W mojej bawarce od dnia zakupu nie działało podgrzewanie fotela pasażera, bujałem się z tym problemem do ostatniego weekendu, wtedy właśnie prałem fotele i kiedy schły na słońcu naszła mnie ochota na zweryfikowanie problemu i usunięcie usterki.

Diagnostyka usterki – pomiar maty i czujnika

Jeśli nie działa podgrzewanie fotela w naszym BMW E46 to w pierwszej kolejności najlepiej odłączyć wtyczkę od fotela, odszukać 3 piny odpowiedzialne za matę grzewczą i zmierzyć oporność pomiędzy pinami za pomocą multimetru. Zazwyczaj niezależnie od marki auta, 2 piny szerokie są odpowiedzialne za grzanie maty, a pin trzeci najcieńszy idzie do czujnika temperatury maty.

Prawidłowe oporności to:

  • ok. 8 Ohm pomiędzy pinami szerokimi (czyli na grzałce maty). Jeśli jest 0 Ohmów to mata ma zwarcie i pali bezpiecznik, a jeśli nie stawia oporności to w obwodzie jest przerwa np. urwany przewód.
  • ok 10k Ohm pomiędzy pinem cienkim czujnika, a dowolnym szerokim. Oporność czujnika temperatury zmienia się wraz z temperaturą, jeśli nie stawia on żadnej oporności to znaczy, że jest przepalony albo ma przerwę w obwodzie np. urwany przewód.

W zależności od wyniku pomiarów możemy dowiedzieć się czy zepsuta jest mata, czy czujnik. Jeżeli mata ma zwarcie to pozamiatane, trzeba zmienić fotel. W E46 nie da się wymienić samej maty gdyż jest ona zapleciona w tapicerce. Podobnie z czujnikiem, zwarcie go dyskwalifikuje, ale można spróbować podłączyć termistor typu NTC 10k Ohm i umieścić go wewnątrz fotela – tuż pod tapicerką.

Po pomiarach mamy punkt wyjścia do dalszych działań.

Poszukiwanie usterki jeśli pomiary fotela wyszły dobrze

Jeżeli według pomiarów wszystko jest ok to powodu braku podgrzewania fotela trzeba szukać w innych miejscach, skoro fotel jest sprawny.

Bezpiecznik

Bezpiecznik jest najprostszym elementem do weryfikacji, trzeba odszukać w skrzynce z bezpiecznikami ten właściwy i podmienić na nowy o takich samych parametrach. Nawet jeśli bezpiecznik wizualnie wygląda na cały to może przerywać wraz ze wzrostem natężenia prądu.

Uszkodzony włącznik grzania fotela

Druga najprostsza rzecz do weryfikacji, wystarczy zamienić włączniki miejscami. Jeśli nie grzeje pasażer to podłączyć włącznik od kierowcy i w drugą stronę. Trzeba wspomnieć, że włączniki nie są przełącznikami zero-jedynkowymi, posiadają one elektronikę sterującą, która w momencie wykrycia usterki fotela nie pozwoli na uruchomienie grzania, ze względów bezpieczeństwa. Ta elektronika też może się zepsuć, co kwalifikuje włącznik do wymiany.

włącznik grzania fotela

Problem z wiązką

Jeśli wszystkie wcześniejsze punkty są ok, to oznacza uszkodzenie wiązki w tym wypadku trzeba szukać przerwy w przewodach wiązki prowadzącej do fotela. W tym celu użyć multimetru z pomiarem oporności lub urządzenia do pomiaru ciągłości przewodów np. Fazer 777:

multimetr i fazer 777 do badania ciągłości

Usterka typowa w E46: uszkodzony czujnik temperatury maty grzewczej

Do najbardziej typowych usterek podgrzewanych foteli w BMW E46 należy przerwany przewód czujnika temperatury. Dzięki poniższemu poradnikowi dowiesz się jak dokładnie go zlokalizować i naprawić.

Demontaż fotela

Fotel trzeba się na czterech śrubach przykręconych do podłogi auta (nasadkowa 15). Fotela nie można “rwać” do góry. Najpierw trzeba unieść przednią część i odłączyć wtyczkę, żeby nie uszkodzić wiązki, która odpowiada oprócz samego podgrzewania m.in. za poduszki powietrzne i pirotechniczny napinacz pasa.

Rozbiórka fotela

Z fotela trzeba zdemontować oparcie, tylko wtedy możliwy będzie dostęp do maty grzewczej i samego czujnika temperatury. Na dole oparcia znajdują się spinki tapicerskie, trzeba je wyrwać siłą (zostaną całkiem uszkodzone) przy użyciu sciągacza do spinek tapicerskich:

Bez demontażu spinek nie da się odkręcić śrub TORX, które trzymają oparcie fotela. Są dwie, jedna z lewej i jedna z prawej. Wyciągając oparcie trzeba uważać na kabel maty grzewczej, który znajduje się z tej samej strony co regulacja fotela. Najlepiej przed odkręceniem TORX’ów rozłączyć co się da pod siedziskiem i wyciągnąć jak najwięcej kabla, żeby uzyskać luz.

Diagnoza i naprawa przerwanego kabla czujnika

W tapicerce są zaplecione ścieżki grzewcze maty (tak mata sama w sobie w e46 nie jest wymienialna… 🙁 ). Żeby dobrać się do przewodów i je zmierzyć pod kątem ciągłości trzeba trochę rozpruć tapicerkę, typową usterką jest urwany kabel czujnika, który idzie do punktu gdzie łączy się kilka przewodów.

Kabel trzeba odizolować i przylutować na swoje miejsce, jest na tyle długi, że nie powinien się urwać przy siadaniu.

I cyk, grzana dupa pasażera działa! 😀

Czemu kabel od czujnika się urywa? Bo zagina się cały czas w jednym miejscu.

2 KOMENTARZE

  1. Witam , gratuluje super-ciekawgo portalu !
    Wymienilem termistor na NTC 10k Ohm i wyglada na to ze dziala ale… jak jest zimno to trwa ok. 3-5 minut zanim lampki sie swieca na stale i siedzisko jest cieple. Nie wiem co jest tego przyczyna .Wsadzilem termistora tylko tak na oko ,ale moze jest wskazane aby go tam jakos np .przykleic silikonem albo podbnym ?
    Jest jakas rada ?
    Pozdrawiam!

    • Może być słaba mata, może być niedostateczny prąd na wejściu, a może czujnik jest w jakimś niefortunnym miejscu, które powoduje zbyt szybkie rozłączenie grzania. Musiałbyś przeprowadzić poprawną diagnostykę z wykorzystaniem miernika. Moja metodyka byłaby następująca, eliminacja od najłatwiejszych:
      1. Sprawdzić rezystancję mat na fotelu sprawnym a potem uszkodzonym, jeśli odbiega to wina jest w matach.
      2. Zmierzyć spadek napięcia na pinach mat grzeczych podczas grzania na fotelu sprawnym i uszkodzonym, mniejsze napięcie na pinach w uszkodzonym fotelu będzie świadczyło o problemie w zasilaniu mat lub problemie w instalacji, w tym także np. w samym przycisku, ale to sprawdzisz podmieniając je.
      3. Na moment wyciągnąć NTC z tapicerki, aby nie nagrzewał się i wtedy sprawdzić czy jest szybsze nagrzewanie się fotela, jeśli tak się stanie to do sprawdzenia charakterystyka samego czujnika…
      4. Sprawdzić w jednym i drugim fotelu jaką charakterystykę oporności uzyskuje czujnik NTC w miarę nagrzewania się mat.

      Trochę przydługawa ta moja odpowiedź, mam nadzieję, że się uda, nie wchodziłem w szczegóły, ale tak znajdziesz powód. Najgorzej jeśli kurcze mata do wymiany, bo w E46 są one zaszyte w materiale :/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, jestem zapalonym pasjonatem motoryzacji, majsterkowiczem i bądź co bądź... blogerem. Wkurza mnie życie w wielkim mieście i swój blog motoryzacyjny traktuję jako odskocznię od szarej codzienności. Zresztą, jak to mówią "co za dużo to niezdrowo", hobby nie może być związane z pracą. Tak wiem, na moim blogu często przewija się temat beemek, mam dwie. Siłą rzeczy to właśnie wokół tej marki toczy się moje życie :)