bmw e46 318i

BMW E46 318i Brak mocy i kolejne błędy mechaników

Moje stare wysiedziane, wypierdziane BMW E46 miało L4 przez ostatnie 2 tygodnie. Postanowiłem olać mechaników i samemu wyleczyć je z choroby braku mocy, tak jak Kameleona. Podczas naprawy, standardowo już natrafiłem na cała masę zaniedbań jakich dopuścili się mechanicy przy poprzednich naprawach, a które w dłuższej perspektywie mogły doprowadzić do uszkodzenia silnika – po raz trzeci….

bmw e46 318i

Wracam do domu – jest problem z mocą

Auto nie miało problemów z mocą wcześniej. Brak mocy zauważyłem za miastem przy prędkości 100 km/h wciskając gaz do dechy podczas wyprzedzania. Niby na tajnej niemieckiej autostradzie S11 w Swadzimiu pod Poznaniem rozpędziłem się do 180 km/h, ale trwało to zdecydowanie dłużej niż zwykle. Wciskając gaz lekko auto napędziło się, ale gdy wciskałem do dechy łapało muła.

Nie zapalił sie check engine.

Naprawa doktora Dzbana

W pierwszej chwili nawet chciałem zadzwonić do mechanika, ale zawahałem się po przygodach z Puntem. Ja nie naprawię? Potrzymej mi piwo! 🙂

bmw mem

Diagnostyka cz.1 – Interfejs OBD

Bez wahania kiedy zajechałem na podwórko, włączam laptop i podłączam interfejs od BMW. Nawet wydech nie ostygł.

Błedów brak, więc analizujemy parametry pracy jednostki. Takie anomalie znalazłem w INPA:

  • przepływ powietrza 7,6 kg/h na wolnych obrotach (chyba zbyt mało)
  • korekta na trzecim cylindrze +1,5 do +2,0
  • korekta na czwartym +0,6 do +1,2

Poszedłem jeszcze po AutoCOM’a, w jego wskazaniach zauważyłem, że:

  • po dodaniu gazu do dechy sterownik wykrywał spalanie stukowe i cofał zapłon o 30 stopni

Zastanawiając się może oznaczać taki zespół czynników wymyśliłem 2 teorie:

  • na 100% lewe powietrze, bo pół roku temu auto dostało nowy przepływomierz Bosch’a
  • na 50% problem z układem wtryskowym, coś kurde musi powodować spalanie stukowe i w następstwie cofanie zapłonu

Naprawa cz.1 – Rozbiórka

Rozbiórka kolektora ssącego. Widzę sparciały i popękany gumowy przewód kształtowany od listwy wtryskowej do przepływki. Chciałem kupić wąż z metra w motoryzacyjnym, ale BMW zrobiło przewód tak nietypowy, że jest dostępny TYLKO W ORYGINALE W ASO!!!

Po stanie węża można śmiało stwierdzić, że nieszczelność nie powstała teraz, tylko jeździłem z nią dłużej. Po doświadczeniach z falującymi obrotami w Punto założyłem, że NA BANK takich bobli jest więcej. Stwierdziłem, że skoro już sam naprawiam swoje auta to kupie sobie jakieś narzędzia warsztatowe typowe dla mechaników, których nie posiadam:

narzędzia warsztatowe
  • manometr do ciśnienia paliwa w benzynie
  • wakuometr (manometr do mierzenia podciśnienia)
  • szczypce segera

Diagnostyka cz.2 – Pomiary analogowe

Korzystając ze świeżo zakupionych narzędzi zmierzyłem ciśnienie na listwie wtryskowej. Okazało się zbyt niskie, więc używając szczypców segera wymieniłem regulator ciśnienia paliwa (mam sporo części od kupionego słupka silnika). Po wymianie cisnienie pogorszyło się jeszcze bardziej, to znaczy że regulator był OK, a pompa paliwa niedomaga.

pomiar cisnienia na listwie wtryskowej w bmw e46

Diagnoza: Pada pompa paliwa, a jak pompa to wypada wymienić też filtr i regulator skoro ma prawie 300k km przebiegu (w M43 jest na listwie wtryskowej, nowsze miały w filtrze i mimo woli wymienia sie przy serwisie okresowym). Regulator ciśnienia paliwa powinien utrzymywac na listwie 3,0 bara, a pompa sama w sobie powinna cisnąć 3,5 bara.

Zamówienie części

Zawsze w pierwszej kolejności sprawdzam ceny w ASO, bo czasem okazuje się, że można kupić oryginał w cenie zamiennika, a te podzespoły, które występują tylko w ASO zawsze są tańsze w ASO niż np. na alledrogo.

Części, zamówione w ASO ~220zł:

  • Wąż kształtowany 13411247910 – 160 zł
  • Uszczelka pompy paliwa 16141182905 – 34,42 zł
  • Oring bagnetu oleju 11431287541 – 6,08 zł
  • Trójnik przewodów podciśnienia 11721439973 – 10,86 zł
  • Uszczelka silniczka krokowego 13711247894 – 7,72 zł

W sklepie motoryzacyjnym 450 zł:

  • Pompa paliwa Meyle 3149190014 – 300 zł
  • Regulator ciśnienia Bosch 0280160567 – 100 zł
  • Filtr paliwa Bosch 0450905905 – 50 zł

W sklepie z elementami gumowymi ok. 25 zł na duperele m.in:

  • Wąż 8×13 mm z metra, do filtra paliwa
  • Wąż 3.2×2 mm z metra, do podcisnienia
  • 4 opaski 12-15 mm
  • 8 oringów na wtryski (tak w razie wu)

Naprawa cz.2 – Montaż, wymiana części

  • czyszczenie przepustnicy – chodzi jak nowa
  • wymiana węża kształtowanego
  • poprawiony króciec i opaski
  • wymienione wężyki od podciśnienia i plastikowy trójnik
  • wymieniony oring bagnetu oleju – bardzo łatwo się go montowało, nie wiem jak to można uszkodzić…
  • demontaż starej pompy paliwa, o dziwo bak wewnątrz był bardzo czysty, zero śmieci
  • wymiana regulatora ciśnienia na nowy
  • wymiana filtra paliwa
  • montaż nowej pompy paliwa, na nowej uszczelce
  • montaż oringu przepływomierza

Podsumowanie: czas i koszty

Auto śmiga. Ciśnienie paliwa ok, podciśnienie ok, zalałem jeszcze środek do czyszczenia wtrysków i silnik przestał drżeć. Auto znów ma zdrową serię. Nawet jeździ lepiej niż przed usterką.

Naprawa rozwlekła się w czasie na 3 weekendy, ale jakby zliczyć czas ciągiem to max 8h. Gdybym miał wszystko dostępne od ręki to naprawiłbym w 5h, czyli mechanik z diagnozą nie powinien poświęcić więcej niż 4 roboczogodziny z zamówieniem i odbiorem części.

Koszt łącznie: 720 zł brutto

Gdyby naprawiał mechanik, zapłaciłbym ok.1500 zł brutto. Za części zainkasowałby 900 zł (marża mechanika) + 600 zł robocizna.

Zaoszczędziłem 800 zł, które mogę wydać na narzędzia – trzeba szukać pozytywów pomimo usterki 😀

Jak kupię auto z salonu to się zanudzę XD

Zaniedbania mechaników

Jakżeby inaczej… w kwestii niedociągnięć, moje przypuszczenia były trafne. Uprzedzam, że nie uważam wymiany zepsutego podzespołu za naciąganie. Złą diagnozę lub niepotrzebną wymianę części już tak, tak samo jak zły montaż.

Wytykam tylko to co było przez mechaników naprawiane lub diagnozowane, nie oceniam tego co wynika z eksploatacji, czy starości.

Dobra, lecimy. Muszę trochę pojojczyć 🙂

błędy mechaników

Niewymieniony przewód kształtowany.
Wąż nie sparciał nagle, tylko był taki wcześniej – widać po jego stanie ogólnym, żaden mechanik o tym mi nie wspomniał. Fakt, że żaden nie chciał go wymienić trochę uzasadnia dostępność węża i jego cena (ASO – 160 zł). Moi mechanicy mają powiedziane, że jak coś trzeba wymienić to ma być wymienione, bo po prostu potrzebuję sprawnego auta.

Brak oringa na przepływomierzu.
Brak tego oringa oznacza, że cześć powietrza, które trafiało do dolotu nie było filtrowane. Auto mogło być dzięki temu żwawsze bo efekt przypominał montaż sportowego filtra powietrza. To mogłoby wyjaśniać uszkodzenie poprzedniej przepływki (Delphi) po roku czasu. Koszt oringa to tylko 2 zł w sklepie rolniczym. Nie musi to być specjalna guma, tam nie ma ciśnienia, temperatury ani paliwa.

Źle zamontowany króciec węża w gumie przepływomierza
Wąż ssący od listwy wtryskowej jest podłączony zaraz za przepływomierzem przez króciec wciskany w złączkę elastyczną. Układ ssący w BMW jest tak skomplikowany, że mechanik nie ogarnął sytuacji.

Niedokręcona opaska gumy na przepływomierzu
Mowa o elastycznym łączniku przepływomierza z przepustnicą – lewe powietrze.

Trójnik podciśnienia poklejony, a nie wymieniony
Sklejony plastikowy trójnik, który kosztuje 3 złote w sklepie… brak słów – lewe powietrze.

Przepustnica w nagarze
Mechanik zacinanie się gazu przypisał skorodowanemu pancerzowi linki gazu, a tak naprawdę wystarczyło czyszczenie przepustnicy. Wnętrze było zaklejone nagarem i dlatego po dłuższym postoju lub energicznym odpuszczeniu gazu pedał się zacinał.

Uszkodzony oring rurki bagnetu oleju w bloku silnika
Samochód nie znaczył terenu, więc przypadkiem okazało się, że mam zarzygany olejem cały spód auta, leciało z bagnetu. Wnioskuję, że mechanik źle montował oring – zamiast najpierw na rurkę, a potem z oringiem wcisnąć ją w blok silnika, umieścił ją w bloku i ściął kawałek oringa wciskając rurkę. Wyciek to jedno, a lewe powietrze to drugie.

3 KOMENTARZE

  1. Niestety błędy mechaników sprawiają, że narażamy się na duże koszta. Ja np. z powodu błędu mechaników musiałam wydać 4 tysiące złotych za wymianę nowego rozrządu na zupełnie inny, ponieważ zamówiony został zły rozrząd… wymieniałam go przed podróżą do Niemiec. Auto siadło mi jeszcze w Polsce więc zadzwoniłam po laweta świecko i przyjechali mi pomóc błyskawicznie. Niestety zakład, ktory wykonywał tamtą wymianę próbuje umyć rączki ale ja tanio skóry nie sprzedam i chcę by wymienili mi na swój koszt nowy rozrząd.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pasjonat motoryzacji, majsterkowicz i bloger. Wkurzony życiem w wielkim mieście bloga traktuję jako odskocznię od szarej codzienności.