Zawór DISA w BMW Co to jest i co się psuje

Zawór DISA w BMW Co to jest, jakie są objawy uszkodzenia?

Do napisania tego artykułu skłania mnie brak usystematyzowanej wiedzy na temat zaworów DISA stosowanych w silnikach marki BMW. Jedyne informacje dostępne w internecie to fora dyskusyjne, gdzie każdy wygłasza całkiem inne teorie i nie wiadomo o co chodzi. Na razie skupiłem się tylko na silniku M43.

Zawór DISA w BMW Co to jest i co się psuje

Co to jest DISA w BMW – zasada działania?

DISA to dodatkowy zawór motylkowy (taka a’la przepustnica) w kolektorze ssącym. Jego zadaniem jest skracanie lub wydłużanie kolektora ssącego. Wszystko po to, aby proces spalania na niskich obrotach przebiegał bardziej efektywnie, dzięki temu silnik generuje większy moment obrotowy np. w M43 kolektor ssący ma kształt barana. Poszczególne kanały ssące mają idealnie taką samą długość przy aktywowanej DISIE.

Zawór DISA jest sterowany podciśnieniem.

Uszkodzenie zaworu DISA – jakie są objawy?

W jaki sposób uszkadza się DISA?

  • luzy na klapce,
  • nieszczelność,
  • uszkodzenie zaworka sterującego sterującego.

Po czym poznać uszkodzenie DISY? Uszkodzona DISA w każdym silniku daje podobne objawy:

  • terkotanie silnika dochodżace z kolektora ssącego. Dzwięk może przypominać slnik diesla.
  • gwizdanie w kolektorze ssącym, najbardziej po rozgrzaniu. Przy dużej nieszczelności może tez występować na zimnym.
  • falowanie obrotów na biegu jałowym,
  • mniej mocy w dolnej partii obrotów,
  • silnik raz ma moc z dołu, a raz nie,
  • lewe powietrze.

Do oceny uszkodzenia DISY dobrze mieć stetoskop warsztatowy (albo długą listewkę :D). Trzeba osłuchać silnik i kolektor ssący, od razu wiadomo kiedy źródłem dźwięków jest DISA. Przy dużych uszkodzeniach można wyczuć też drgania dochodzące z DISY dotykając ją palcem.

stetoskop diagnostyczny
Stetoskop do diagnostyki

Nieogarnięci mechanicy mylnie diagnozują jej uszkodzenie jako lewe powietrze, uszkodzenie silnika krokowego, luzy na tłokach… Czego to ja nie słyszałem…

DISA jest też łatwa do zdiagnozowania pod kątem nieszczelności. Trzeba odszukać na niej dziurkę do podciśnienia, a następnie zatkać ją palcem uprzednio zamykając klapkę. Jeśli klapka otwiera się to znaczy, że DISA wymaga regeneracji.

DISA w silnikach M43 M44 np. E36 318is, E46 318i, E34 518g, Z3 1.9

Zawór regulacyjny kolektora ssącego DISA do silników BMW M43 i M44 posiada poniższe numery:

  • 11611438404 (aktualny)
  • 11611247202 (zastąpiony przez 11611438404)
  • 11611435715 (zastąpiony przez 11611438404)

Ten element występuje tylko w wersjach ze zwiększoną mocą np. E46 318 o mocy 118 KM, w wersji 316 o mocy 105KM stosowało się zaślepkę w miejscu zaworu.

Na poniższym schemacie oznaczony jest numerem 8.

schemat części - kolektor - disa dla m43 m44

Ten typ zaworu DISA występuje w następujących autach:

  • E34 518g M43
  • E36 318i 316i M43
  • E36 318is M44
  • E46 318i 316i M43
  • Z3 1.9 M43
  • Z3 1.9 M44

Nie ma możliwości zakupu w ASO pojedynczych części, można dostać tylko cały zespół regulacyjny w cenie 1948 zł. Najgorsze, że te silniki są traktowane jako niskobudżetowe jeździdła i dlatego nie ma tej części w zamiennikach, a więc jedynym sensownym wyjściem wydaje się regeneracja.

Diagnoza i objawy uszkodzenia DISA w M43, M44

Po czym poznać uszkodzenie DISY? Wymieniłeś połowę osprzętu i wszystkie uszczelki i dalej masz takie objawy:

  • terkotanie silnika z kolektora ssącego, taki cichy klekot diesla. Wzmaga się z obrotami, ale zanika przy powyżej 1500 rpm,
  • gwizd w kolektorze ssącym (cicha wuwuzela),
  • falowanie obrotów na biegu jałowym, szczególnie przy dojeżdżaniu do świateł,
  • słabsze hamulce (mniejsze podciśnienie) – lewe powietrze!
  • mniej momentu obrotowego poniżej 4 tys rpm,
  • silnik raz ma moc z dołu, a raz nie (odpuścisz, dodasz gaz i znów ma moc).

Jak zatem diagnozować zawór DISA w tych silnikach? Należy go zdemontować. Jego wymiana jest prosta i nie wymaga dużej wiedzy mechanicznej ani zdolności manualnych.

W E46 z silnikiem M43 wystarczy odkręcić obudowę filtra kabinowego, wyjąć plastikową ściankę grodziową która osłania pompę ABS, poluzować bagnet olejowy (trzyma go jedna śruba) i lekko odchylić. Sama DISA trzyma się na trzech śrubach TORX. Bez żadnej filozofii. Trzeba być delikatnym demontując i montując disę, aby nie uszkodzić jej mechanizmu i oringu uszczelniającego.

Naprawa i regeneracja DISA w M43, M44 – możliwości

W DISIE do M43 psują się dwie gumowe membrany. Jedną z nich można kupić na Allegro bez problemu, ale drugiej nie ma nigdzie. Jeśli pracy silnika towarzyszyło terkotanie to znaczy, że dodatkowo wyrobiły się miedziane tulejki, z tego powodu klapka ma luz. Tulejek nie da się kupić, proponuję odwiedzić zakład wyposażony w tokarkę, jeśli podejmujesz próbę samodzielnej regeneracji.

Najlepsze rozwiązanie problemu?

Kupić element regenerowany na eBay w cenie ok 500 zł. Jest zakład w Bułgarii, który się wyspecjalizował w tym, udziela też 2 letniej gwarancji na podzespół. Mam jednak złe doświadczenia, zamówiłem u człowieka DISĘ, która sprawiała same problemy, skończyło się na tym, że musiałem rozebrać DISĘ na kawałki i ją naprawić na nowo. Facet nie nałożył poprawnie membrany wewnętrznej i blokowała ona losowo zawór…

Uszkodzenie pierwszej membrany jest widoczne przez ten otwór:

Polecam kupić obie membrany i wymienić samodzielnie. Nie są wymagane wielkie zdolności manualne. Niestety membrany dostępne tylko u tego gościa na eBay 🙁

Tak wygląda to urządzenie w środku, właśnie ta czerwona membrana powoduje problemy i jest praktycznie niedostępna:

Czy można usunąć i zaślepić DISĘ w M43, M44?

Tak, można wyrzucić DISĘ, w jej miejsce wstawić zaślepkę od wersji 105 KM. Auto będzie działać cały czas w trybie większej mocy tj. 118 KM, ale w dolnych partiach obrotów będzie miał mniej momentu obrotowego, przez to przyspieszanie będzie utrudnione. Nie powinno być check engine z tego powodu.

Prośba 🙂

Jeśli dysponujesz zdjęciami z regeneracji DISY w silnikach M52, M54 i innych to daj znać. Chciałbym stworzyć jeden duży artykuł agregujący wszystkie wersje silnikowe i zebrać rozwiązania w jednym miejscu! Ostatecznie przygarnę uszkodzone DISY z tych silników, aby się poedukować w temacie i uzupełnić wpis na blogu.

17 KOMENTARZY

  1. Witam jestem po wymianie czerwonej membrany. Mam do niej dostęp jakby ktoś był zainteresowany. Regeneracja poszła całkiem bezproblemowo. Jest dużo filmów na YT o tym. Z reguły ta większa membrana co jest pod czerwona jest w dobrym nienaruszonym stanie i nie ma sensu jej wymieniać (co najwyżej wyczyścić z zabrudzeń) . Co do tulejek klapki to mam do nich dostęp i chętnie mogę sprzedać gdyby ktoś był zainteresowany.

    Generalnie ze sprawna disa jeździ się o wiele lepiej niż z zaślepka od 1.6 .1.9 105KM. Ale też się da tylko jak pisze autor auto ma trochę mniej mocy w dolnych obrotach czyli przy przyspieszaniu.

  2. Cześć, bardzo fajny wpis. Mam tez problem z disa. U mnie jest charakterystyczne tyrkotanie oraz syczenie jakby zawór był nieszczelny. Także jest problem z wolnymi obrotami które lubią mocno spaść poniżej 500 jak hamuje przy zatrzymywaniu się przy światłach czy tez staniu w korkach 🙂
    Tymczasowe rozwiązanie problemu przed wymiana to odpięcie wtyczki od Disa. Rozwiązuje to problem z hałasem Disy oraz niskimi obrotami. Jedyna wada do mniejsza moc silnika na niskich obrotach. Czuć ze auto jest słabsze w przyspieszaniu. Poszedłem za twoja rada i zamówiłem od gościa z Ebay z Bułgarii regenerowana Dise.

    • Hej, to raczej ewidentnie wina disa, ten waż co tylko w ASO jest do dostania już wymieniłem rok temu bo był lekko spękany przy końcówce. Tak poza tym to czyściłem niedawno przepustnice wiec tutaj też jest czysto. Ale uszczelki przepustnicy nie wymieniłem i teraz będę to wymieniać na dniach. Jeszcze wymienię króciec od wspomagania hamulca i jego waż oraz uszczelkę gumowa co jest na tym króćcu. Jedyne co mnie natchnęło po tym innym twoim wpisie co linka dałeś to wymian dwóch o ringow na bagnecie oleju.

    • Witam a to że się odłączy wtyczkę nic nie zaszkodzi silnikowi na krótki czas jazdy ?

    • Nie zaszkodzi, DISA nie pełni ważnej funkcji. Wtyczki nie wolno odłączać np. od wtryskiwaczy piezoelektrycznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, jestem zapalonym pasjonatem motoryzacji, majsterkowiczem i bądź co bądź... blogerem. Wkurza mnie życie w wielkim mieście i swój blog motoryzacyjny traktuję jako odskocznię od szarej codzienności. Zresztą, jak to mówią "co za dużo to niezdrowo", hobby nie może być związane z pracą. Tak wiem, na moim blogu często przewija się temat beemek, mam dwie. Siłą rzeczy to właśnie wokół tej marki toczy się moje życie :)