górne mocowanie amortyzatora

Górne mocowanie amortyzatora na przykładzie BMW E46

Codziennie, dwa razy dziennie wjeżdżam do garażu podziemnego po kocich łbach. Jadąc do pracy muszę przejechać po 10 progach zwalniających tzw. śpiących policjantach (tych plastikowych płaskich przykręcanych do asfaltu) w jedną stronę. Taka dawka nierówności powoduje przyspieszone zużycie elementów zawieszenia, w pierwszej kolejności oberwały górne mocowania amortyzatorów i mocowania wahaczy. Takie to uroki dużego miasta…

Jakie są objawy uszkodzenia mocowania amortyzatora?

Typowymi objawami uszkodzenia mocowań amortyzatorów przednich są:

  • stukanie na nierównościach, najbardziej słyszalne np. podczas zjeżdżania z krawężnika.
  • skrzypienie przy skręcaniu kierownicą, potem nawet strzelanie gdy łożysko ulegnie całkowitemu zatarciu.

Mocno rozerwane mocowanie amortyzatora daje głośne stuki przenoszące się na karoserię, uwydatniające się najbardziej podczas jazdy w trasie (100+ km/h) po nierównej nawierzchni. Czyli w praktyce na większości naszych Polskich dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Krajowe i Autostrady określiłbym japońskim “jako-tako”.

Z czego składa się łożysko amortyzatora?

Celowo tym razem napisałem łożysko. Artykuł dotyczy mocowań osi przedniej, czyli skrętnej, a jak skręca to potrzebuje łożyska. Mocowanie amortyzatora składa się w tym przypadku z:

  • łożyska,
  • gumy amortyzującej drgania,
  • talerza mocującego…
  • …wyposażonego w kołki ustalające, co by przypadkiem nie zamontować na odwrót. W E46 pełnią jednocześnie rolę gwintów mocujących.

Jakiej marki mocowanie kupić?

Najlepiej szukać marek, który szły na przysłowiowy “pierwszy montaż” w przypadku BMW to Lemforder. Ostatecznie można pokusić się o dobrej klasy zamienniki takie jak SWAG, Febi, Meyle. Mało kto zdaje sobie sprawę, że usunięte napisy na częściach zamiennych to dobry znak. Taki np. Lemforder posiada takie same formy i linie produkcyjne dla części na pierwszy montaż i zamienników. Zamienniki różnią się tylko usuniętymi oznaczeniami Marki auta i numeru OEM, a fakt frezowania oznacza pochodzenie z “pierwszo-montażowej” linii produkcyjnej.

Ile kosztuje wymiana?

Mocowanie amortyzatora trzeba wymieniać parami. Nawet gdy objawy zużycia wykazuje tylko jedna strona. Koszt w BMW E46 to ok. 200 zł za komplet mocowań.

Do pozostałych aut ceny znajdziesz np. tutaj:
https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/amortyzatory,100121.html

W kwestii robocizny – sama naprawa to ok godzina na stronę, czyli 240 zł w dużym mieście lub ok 150 zł na prowincji. Wymiana górnego mocowania (na przykładzie E46) wiąże się ze zdemontowaniem całej kolumny McPersona i ściśnięciem sprężyny zawieszenia, ta czynność umożliwi bezpieczne wykręcenie mocowania

Przy wymianie mocowań amortyzatora trzeba rozebrać praktycznie całe przednie zawieszenie, dlatego przed wymianą mocowań warto przeprowadzić rzetelną diagnostykę, aby wymienić wszystko co wykazuje oznaki zużycia za jednym podejściem.

Czy są skutki uboczne jazdy z uszkodzonym łożyskiem amortyzatora?

Tak, jeśli długotrwale jeździsz z uszkodzonym łożyskiem to mogą uszkodzić się pojedyncze elementy układu kierowniczego (końcówki drążków, drążki, maglownica) ze względu na powstawanie coraz większego oporu. Obrywa też sama sprężyna zawieszenia, która przeskakuje pod wpływem naprężeń. Jeśli natomiast uszkodziła się guma amortyzująca to przyspieszona degradacja dotknie samego amortyzatora, który podczas jazdy dostaje uderzenia jak od młotka. Z czasem będzie obniżać się jego sprawność. Jeśli zużył się amortyzator to wymienić trzeba oba na jednej osi, a co za tym idzie koszty rosną dwukrotnie.

Artykuł utworzyłem dzięki zapleczu technicznemu firmy iParts.pl. Dziękuję!

Przemyślenia – test długodystansowy

Zdecydowałem się zamontować zamiennik SWAG zamiast oryginału Lemfordera. Lemforder ostatnio mocno stracił w moich oczach po rozerwaniu się silentblocku wahacza na polnej drodze w 3 dni po montażu. Nieważne, że jechałem po dziurach. Nowa część nie ma prawa się rozwalić w tak krótkim czasie. Stąd decyzja aby skorzystać z produktu Marki SWAG/Febi/Bilstein – to jeden koncern Automotive.

Pomyślałem, że z tej okazji powstanie długodystansowy test. Wcześniej miałem zamontowane mocowania Lemfordera, które wytrzymały dokładnie 2 lata, co wydaje mi się potwierdza regułę obniżenia jakości. Poprzednie oryginalne OEM’y były w aucie OSIEMNAŚCIE LAT!!!

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, jestem zapalonym pasjonatem motoryzacji, majsterkowiczem i bądź co bądź... blogerem. Wkurza mnie życie w wielkim mieście i swój blog motoryzacyjny traktuję jako odskocznię od szarej codzienności. Zresztą, jak to mówią "co za dużo to niezdrowo", hobby nie może być związane z pracą. Tak wiem, na moim blogu często przewija się temat beemek, mam dwie. Siłą rzeczy to właśnie wokół tej marki toczy się moje życie :)