Poduszka powietrzna, znana również jako airbag, jest kluczowym komponentem systemu bezpieczeństwa w pojazdach, zaprojektowanym do minimalizowania ryzyka urazów pasażerów w przypadku kolizji. Jej główna rola polega na pochłanianiu energii wynikającej z bezwładnego ruchu ciała pasażera, aby zapobiec jego kontaktowi z twardymi elementami pojazdu.
Budowa i mechanizm działania
- Konstrukcja: Poduszka składa się z elastycznej tkaniny, modułu napełniającego i czujników uderzenia.
- Aktywacja: Czujniki wykrywające zderzenie uruchamiają moduł napełniający, zazwyczaj w ciągu 20-30 ms od momentu kolizji.
- Napełnianie: Używa się ładunków pirotechnicznych lub sprężonego powietrza do szybkiego napompowania poduszki.
- Opróżnianie: Poduszka szybko się opróżnia po zderzeniu, aby zminimalizować ryzyko odbicia pasażera.
Poduszki powietrzne są zróżnicowane i umieszczane w strategicznych miejscach pojazdu:
- Poduszki kierowcy i pasażera z przodu,
- Kurtyny boczne i poduszki boczne w siedzeniach,
- Ochraniacze kolan,
- Moduły dla pieszych (stosowane rzadziej).
Historia rozwoju poduszek powietrznych (airbag)
- 1919: Pierwsze koncepcje poduszek (airbag) powietrznych zostały zaproponowane przez Harolda Rounda i Arthura Parrotta.
- Lata 70. XX wieku: Rozwój i wprowadzenie poduszek powietrznych do motoryzacji.
- 1989 w USA i 1998 w Europie: Wprowadzenie obowiązku montażu poduszek powietrznych w samochodach osobowych.
Poduszki powietrzne jako system bezpieczeństwa pasywnego Poduszki powietrzne są klasyfikowane jako pasywny element systemu bezpieczeństwa, podobnie jak pasy bezpieczeństwa, które także wyposażone są w napinacze pirotechniczne.
Ważne informacje
- Poduszka powietrzna jest urządzeniem jednorazowego użytku.
- Poduszki powietrzne stały się standardem w nowych pojazdach, z minimum 6 poduszkami w standardowym wyposażeniu (w tym poduszki przednie, boczne i kurtyny powietrzne).
- Wczesne modele poduszek powietrznych mogły nie być tak zaawansowane jak obecne, co wpłynęło na ich skuteczność w przeszłości.
Poduszka powietrzna jest ważnym składnikiem systemu bezpieczeństwa w pojazdach, który ewoluował i poprawił swoją skuteczność przez lata. Dzięki ciągłym innowacjom i integracji z innymi systemami bezpieczeństwa, stała się ona nieodzownym elementem ochrony pasażerów we współczesnych pojazdach.