Optymalne ciśnienie w oponach – klucz do bezpiecznej jazdy

Właściwa wartość ciśnienia powietrza w oponach samochodowych wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy, a także zapewnia prawidłową pracę podzespołów układu zawieszenia. Większość współczesnych serwisów ogumienia pompuje opony do pewnej uniwersalnej, bezpiecznej wartości. Często jednak nie jest ona zbieżna z rekomendacjami producenta samochodu.

Po co sprawdzać ciśnienie w oponach i jak często to robić? 

Utrzymanie prawidłowej wartości ciśnienia powietrza w oponach jest zadaniem kierowcy czy też właściciela auta. W praktyce wiele osób zapomina o tym obowiązku lub przekazuje go serwisowi oponiarskiemu. Jeżeli w aucie montowane są opony sezonowe, serwis pompuje koła do właściwej wartości dwa razy do roku (po wykonaniu przekładki). W ostatnim czasie jednak dużą popularnością cieszą się opony całoroczne – https://www.sklepopon.com/opony/caloroczne, których nie trzeba wymieniać sezonowo. Regularna kontrola ciśnienia w takich oponach jest szczególnym wyzwaniem dla kierowców.

Niestety część użytkowników pojazdów, zwłaszcza tych wyposażonych system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) zaniedbuje swoje obowiązki w tym zakresie. Warto pamiętać, że zadaniem systemu TPMS jest jedynie ostrzeganie o nagłej utracie ciśnienia w jednej z opon lub informowanie kierowcy o rozbieżnościach pomiędzy wartościami ciśnienia w konkretnych oponach. Nie służy on do stałego utrzymywania optymalnego poziomu ciśnienia.

Eksperci techniczni zajmujący się szkoleniami na temat ogumienia, rekomendują przeprowadzanie kontroli wartości ciśnienia w oponach przynajmniej raz w miesiącu. Argumentów za tak częstą kontrolą jest wiele. Opony napompowane zbyt słabo lub zbyt mocno nie zapewniają optymalnego kontaktu z nawierzchnią. Ma to duże znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy – zwłaszcza podczas wykonywania manewrów, np. skręcania. Źle dolegające do jezdni opony zużywają się w przyspieszonym tempie i w sposób nierównomierny. Niewłaściwa wartość ciśnienia w oponach przekłada się także na pracę układu zawieszenia pojazdu, co skutkuje zmniejszeniem komfortu jazdy (możliwość pojawienia się wibracji), a także przyspieszonym zużyciem niektórych podzespołów tego układu.

Bezpieczne ciśnienie w oponach – jakie jest i czym różni się od optymalnego?

Każdy producent samochodu, już na etapie konstrukcyjnym przeprowadza testy i symulacje, na podstawie których zakłada, jakie typy i rozmiary opon będzie można montować w jego pojeździe. Rekomendacje dotyczą także ciśnienia powietrza w oponach. Każdy samochód posiada tabliczkę znamionową, na której widnieje informacja dotycząca zalecanego ciśnienia powietrza w oponach konkretnego rozmiaru. Co więcej, osobno podawana jest informacja dotycząca rekomendacji dla opon przedniej i tylnej osi. Większość producentów podaje dodatkowo zalecane wartości ciśnienia dla pojazdu mocno obciążonego (np. komplet pasażerów + bagaż). Poza tabliczką znamionową informacje te podawane są w instrukcji obsługi pojazdu. 

Serwisy oponiarskie, zajmujące się naprawą czy wymianą ogumienia bardzo często nie sprawdzają wartości ciśnienia zalecanej przez producenta pojazdu. Dzieje się to z prostej przyczyny – poszukiwanie informacji na ten temat bywa czasochłonne. Tabliczka znamionowa bywa umieszczana w różnych miejscach przez poszczególnych producentów pojazdów. Niekiedy znaleźć ją można na słupku drzwi kierowcy, na klapce wlewu paliwa czy w okolicy koła zapasowego w bagażniku. 

Zamiast tracić czas na poszukiwania, serwisanci często wolą pompować wszystkie koła pojazdu do wartości 2,2 bar, która w branży oponiarskiej uważana jest za uniwersalną. 

O ile faktycznie w większości przypadków uniwersalna wartość 2,2 bar mieści się w przedziale zapewniającym bezpieczeństwo, w wielu przypadkach może nie być optymalna dla komfortu jazdy czy też zużycia opon i podzespołów pojazdu. Dobrą praktyką jest zatem po prostu sprawdzenie informacji na tabliczce i poinformowanie serwisanta o rekomendowanej wartości ciśnienia w oponach. Właściwe ciśnienie można sprawdzić również na stronie https://www.sklepopon.com/konfigurator-cisnienia. Warto posiadać także własny miernik ciśnienia, aby móc na bieżąco kontrolować jego wartość we własnym zakresie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, jestem zapalonym pasjonatem motoryzacji, majsterkowiczem i bądź co bądź... blogerem. Wkurza mnie życie w wielkim mieście i swój blog motoryzacyjny traktuję jako odskocznię od szarej codzienności. Zresztą, jak to mówią "co za dużo to niezdrowo", hobby nie może być związane z pracą. Tak wiem, na moim blogu często przewija się temat beemek, mam dwie. Siłą rzeczy to właśnie wokół tej marki toczy się moje życie :)