Kiedy wymienić amortyzatory w samochodzie?

Na stacji diagnostycznej facet stwierdził, że z amortyzatora pojawia się wyciek jakiegoś oleju. Jak to możliwe, że z amortyzatora wycieka olej, skoro one są ponoć gazowe? Po za tym dlaczego to ma niby kwalifikować oba amortyzatory do wymiany skoro leci tylko jeden, a drugi ma jeszcze wysoką skuteczność na teście na stacji diagnostycznej?

Rafał

Odpowiadam kiedy wymienić amortyzatory w samochodzie:

Amortyzatory wymienia się w sytuacji zmniejszonej skuteczności tłumienia drgań lub widocznych wycieków, a dokładne wyjaśnienie zamieściłem poniżej.

Amortyzatory stosowane w większości współczesnych samochodów składają się z dwóch cylindrów: jednego z gazem pod wysokim ciśnieniem (zwykle azot) i drugiego z olejem. Wewnątrz cylindra z olejem znajduje się tłok, który porusza się wraz z ruchem zawieszenia samochodu. W miarę poruszania się tłoka, olej przepływa przez specjalne otwory w tłoku i cylindrze, co zapewnia właściwe tłumienie drgań i wstrząsów, to z kolei zapewnia utrzymanie odpowiedniej przyczepności koła na wybojach.

Wyciek oleju z amortyzatora oznacza, że uszczelka między cylindrem z olejem a tłokiem jest uszkodzona lub zużyta Takie uszkodzenie może mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie amortyzatora i prowadzić do utraty skuteczności tłumienia drgań i wstrząsów, co z kolei pogarsza właściwości trakcyjne prowadzonego auta.

Jeśli chodzi o konieczność wymiany obu amortyzatorów, to w przypadku wycieku oleju z jednego z nich, zalecana jest wymiana obojga, nawet jeśli drugi wydaje się działać prawidłowo. Jest to związane z tym, że amortyzatory pracują w parach, a różnice w skuteczności między amortyzatorami mogą prowadzić do pogorszenia stabilności i bezpieczeństwa jazdy, oraz tego, że drugi amortyzator też ma już swój przebieg i za chwile może przestać spełniać swoją rolę. Co za tym idzie, będziesz musiał wydać kasę na mechanika dwa razy.

Pamiętaj, że wszystkie elementy układu zawieszenia wymienia się parami!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, jestem zapalonym pasjonatem motoryzacji, majsterkowiczem i bądź co bądź... blogerem. Wkurza mnie życie w wielkim mieście i swój blog motoryzacyjny traktuję jako odskocznię od szarej codzienności. Zresztą, jak to mówią "co za dużo to niezdrowo", hobby nie może być związane z pracą. Tak wiem, na moim blogu często przewija się temat beemek, mam dwie. Siłą rzeczy to właśnie wokół tej marki toczy się moje życie :)