Kiedy wymienić amortyzatory w samochodzie?

Na stacji diagnostycznej facet stwierdził, że z amortyzatora pojawia się wyciek jakiegoś oleju. Jak to możliwe, że z amortyzatora wycieka olej, skoro one są ponoć gazowe? Po za tym dlaczego to ma niby kwalifikować oba amortyzatory do wymiany skoro leci tylko jeden, a drugi ma jeszcze wysoką skuteczność na teście na stacji diagnostycznej?

Rafał

Odpowiadam kiedy wymienić amortyzatory w samochodzie:

Amortyzatory wymienia się w sytuacji zmniejszonej skuteczności tłumienia drgań lub widocznych wycieków, a dokładne wyjaśnienie zamieściłem poniżej.

Amortyzatory stosowane w większości współczesnych samochodów składają się z dwóch cylindrów: jednego z gazem pod wysokim ciśnieniem (zwykle azot) i drugiego z olejem. Wewnątrz cylindra z olejem znajduje się tłok, który porusza się wraz z ruchem zawieszenia samochodu. W miarę poruszania się tłoka, olej przepływa przez specjalne otwory w tłoku i cylindrze, co zapewnia właściwe tłumienie drgań i wstrząsów, to z kolei zapewnia utrzymanie odpowiedniej przyczepności koła na wybojach.

Wyciek oleju z amortyzatora oznacza, że uszczelka między cylindrem z olejem a tłokiem jest uszkodzona lub zużyta Takie uszkodzenie może mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie amortyzatora i prowadzić do utraty skuteczności tłumienia drgań i wstrząsów, co z kolei pogarsza właściwości trakcyjne prowadzonego auta.

Jeśli chodzi o konieczność wymiany obu amortyzatorów, to w przypadku wycieku oleju z jednego z nich, zalecana jest wymiana obojga, nawet jeśli drugi wydaje się działać prawidłowo. Jest to związane z tym, że amortyzatory pracują w parach, a różnice w skuteczności między amortyzatorami mogą prowadzić do pogorszenia stabilności i bezpieczeństwa jazdy, oraz tego, że drugi amortyzator też ma już swój przebieg i za chwile może przestać spełniać swoją rolę. Co za tym idzie, będziesz musiał wydać kasę na mechanika dwa razy.

Pamiętaj, że wszystkie elementy układu zawieszenia wymienia się parami!

1 KOMENTARZ

  1. A ja wymieniam teraz;)

    A4 b8 499 890 przebiegu.. pęknięta osłona amortyzatora i rozlany amortyzator z lewej strony (tył)

    Mam to auto od 200 tys i nigdy wcześniej nie wymieniałem nic w zawieszeniu poza wahaczami

    2.0 TDI cagc

    Turbo orginalne
    EGR i jakiś czujnik który powodował falowania obrotów – tyle robione z silnikiem

    Olej co 20 tys

    Polecam tą jednostką gdyby ktoś czytał..1.9 TDI też był świetny

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, jestem zapalonym pasjonatem motoryzacji, majsterkowiczem i bądź co bądź... blogerem. Wkurza mnie życie w wielkim mieście i swój blog motoryzacyjny traktuję jako odskocznię od szarej codzienności. Zresztą, jak to mówią "co za dużo to niezdrowo", hobby nie może być związane z pracą. Tak wiem, na moim blogu często przewija się temat beemek, mam dwie. Siłą rzeczy to właśnie wokół tej marki toczy się moje życie :)