piszczenie hamulców tarczowych

Czemu hamulce tarczowe w samochodzie piszczą?

piszczenie hamulców tarczowych

Kiedy lekko hamuję to piszczą mi hamulce w tylnych kołach. Czemu tak się dzieje? Dodam, że mam hamulce tarczowe i niedawno cały komplet tarcz i klocków był wymieniany na nowy.

Władysław

Odpowiadam jaki może być powód piszczenia hamulców tarczowych:

Jeśli całe hamulce są nowe (kocki + tarcze) to nie musisz przejmować się bezpieczeństwem, ani spadkiem siły hamowania – wkurza jedynie spadający komfort użytkowania auta. PIsk, który powstaje przy lekkim hamowaniu wynika z wpadnięcia klocków w wibracje, są one tak wysokiej częstotliwości, że zacisk hamulca wraz z jarzmem generują pisk. Najprawdopodobniej zestaw klocków które użył mechanik nie miały zabezpieczenia fabrycznego przed wpadaniem w rezonans. Droższe komplety klocków posiadają na zewnętrznej stronie gumowana powłokę, dzięki temu klocki nie powodują piszczenia. Guma amortyzuje wibracje i daje taki sam efekt jak posmarowanie pastą.

Jak słusznie zauważyłeś, piski układu hamulcowego powstają najczęściej przy hamowaniu z małą siłą. Klocki wtedy nie są mocno dociskane do tarczy i drgania są najbardziej prawdopodobne.

Pamiętaj:

  • pisk hamulców pochodzi od drgań klocków
  • kupuj klocki z matą antywibracyjną
  • zawsze smaruj klocki specjalną pastą po zewnętrznej stronie jeśli nie miały warstwy antywibracyjnej
  • przegrzane klocki można delikatnie spiłować papierem ściernym
  • przegrzane tarcze zaleca się wymienić

Ciekawostki:

Klocki w autach sportowych zazwyczaj piszczą, w szczególności te które są zrobione w technologii metalicznej. To najlepszy dowód, że nie mają one wpływu na bezpieczeństwo, ani skuteczność hamowania.

Najcichsze są klocki hamulcowe, które wykonano w technologii ceramicznej.

Pisk może towarzyszyć też mocno zużytym zestawom hamulców (klocków i tarcz), a w szczególności klockom przegrzanym np. jazdą po torze lub awaryjnym hamowaniu z bardzo dużej prędkości. Jeśli Twoje klocki hamulcowe zostały przegrzane to wystarczy zeszlifować delikatnie papierem ściernym wierzchnią część hamującą klocka. Jeśli natomiast masz przegrzane tarcze, poznasz je po kolorze tęczowym lub fioletowym – te najlepiej wymienić na nowe.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pasjonat motoryzacji, majsterkowicz i bloger. Wkurzony życiem w wielkim mieście bloga traktuję jako odskocznię od szarej codzienności.