Jakich producentów (marek) części samochodowe kupować, a których unikać? Subiektywnie.
Podczas swojego użytkowania aut i wszelakich napraw realizowanych przez te lata miałem styczność podzespołami wielu różnych producentów. Zauważyłem pewną zależność między pewnymi producentami, a bezawaryjnym czasem użytkowania auta.
Wpadłem na super pomysł – Sprawdziłem jak wygląda subiektywna opinia niezależnych pasjonatów motoryzacji przeglądając fora motoryzacyjne i grupy dyskusyjne. Dla uproszczenia stworzyłem prostą 4 stopniową skalę stopnia zadowolenia z części samochodowych poszczególnych producentów. Upraszaczając, ciekawe co polecają internauci.
Wątki poruszane na forach dyskusyjnych i grupach na social media były nadzwyczaj zgodne. Zestawiłem je poniżej już na gotowo w formie porównania, postanowiłem też jak zawsze subiektywnie dopowiedzieć coś od siebie 🙂
Jakiego producenta części samochodowe warto kupić?
Części samochodowe których producentów są warte uwagi, a których unikać? Nie będę dzielić części wg zastosowania, rzucam wszystkich producentów do jednego worka.
Części, które zawodzą najrzadziej
Oczywiście te części też są zawodne, zdecydowanie mniej ale też dochodzi do usterek. Dziś nie trafisz już na części które wytrzymają 20 lat jak to bywało w latach 90. Dajmy takie np. ATE, TRW czy Brembo, ich tarcze hamulcowe są niby z górnej półki, ale wielu mechaników potwierdzi, że już po wyjęciu z pudełka mają bicie. Oczywiście WSZYSTKO W GRANICACH NORMY producenta. Co to oznacza? To, że dziś drastycznie spadły wymogi jakościowe i części robi się byle jak, na odpie*dol… Ja się pytam gdzie tu Qur*a ekologia??!!
Najlepsi producenci wg ankiety:.
- Bosch,
- Valeo,
- Meat&Doria,
- NGK,
- Beru,
- Bilstein,
- Kayaba / KYB,
- Sachs,
- LuK,
- Behr,
- MANN,
- ATE,
- Autofren Seinsa,
- Elring,
- Gates,
- Ferodo,
- Victor Reinz,
- Lemforder,
- MAHLE,
- MONROE,
- NISSENS,
- Pierburg,
- SKF (nie mylić z SKV!!!!)
- TRW,
- WALKER,
- VDO
Części powiedzmy, że warte uwagi, ale może zdarzyć się fakap:
- Filtron,
- Zimmermann.
Zamienniki warte uwagi, czasem lepsze od pierwszego montażu
- Meyle z linii HD,
- Rotinger.
Części, które często sprawiały problemy
- Hella, (na rynku aftermarket robione z gównolitu, ale na pierwszy montaż ok)
- Febi,
- SWAG,
- Magneti Marelli, (na rynku aftermarket robione z gównolitu)
- SKV (nie mylić z SKF!!!!)
- TOPRAN,
- Delphi (niegdyś pierwszy montaż, dziś straciły na jakości)
- Corteco,
- FAST
- DAYCO
- DASIS
- Denckermann
- AISIN
- AIRTEX
- JPN
- GRAF
- SIL
- Dolz
- Mapco
- Metelli
- JP Group
- QUINTON HAZELL
- HEPU
- STARK Automotive
- NTN
- SNR
- BREMBO (niestety, ale Brembo na rynku aftermarket słynie z produktów niskobudżetowych, to ciągnie im renomę w dół).
Części, które już na półkach leżą uszkodzone
- MaxGear,
- Ridex,
- Kamoka.
Dygresja, kupiłem kiedyś siłowniki klapy do bawarki od MaxGear. Działały, a jakże!! Klapa nie opadała, ale zgrzytały gorzej od drzwi od stodoły. Wstyd, naprawdę wstyd byłoby mi sprzedawać takie buble!
Uwaga! Niektóre auta nie tolerują zamienników
Niektórych części np. czujników elektronicznych (wału, wałków rozrządu, mapsensorów, przepływomierzy itp.) nie można używać w zamiennikach. Takie np. BMW E46 totalnie nie toleruje przepływomierza w zamienniku. Auto będzie działać, ale nie tak jak należy. Czujniki muszą wykazywać się ogromną precyzją, której często brakuje u producentów alternatywnych.
Której marki części kupować?
Jeśli na pierwszy montaż w Twoim aucie szła część Boscha to kup Boscha. Tylko ten producent który przygotował podzespół na pierwszy montaż zna na wylot charakterystykę działania konkretnego podzespołu, bo współpracował blisko z producentem auta. W przypadku BMW polecam elektronikę Bosch, Zawieszenie Lemforder, sprzęgło Sachs, korki Reutter, węże i paski Continental. Straszne jest to, że pomimo upływu lat niektórzy producenci nadal nie puszczają części poza ASO i trzeba płacić jak za zboże, ale i tak warto. Części z ASO BMW pasują i pracują perfekcyjnie! Oczywiście kiedy masz dupowóz bliski złomowania, wydatek rzędu 300zł za wąż od chłodnicy to przerost formy nad treścią. Jednak Febi za 80zł padnie po roku – dwóch (testowałem…).
O wiele łatwiej jest w przypadku elementów zawieszenia, tam nie jest wymagane zachowanie pełnej charakterystyki i precyzji, jednak części w zamiennikach mogą wykazywać skrajnie niską trwałość.
Made in China – omijaj szerokim łukiem
Dajmy na to taka Hella, czy ona produkuje kiepskiej jakości części? Raczej nie, wręcz przeciwnie. To firma z niemieckim kapitałem, w ich kulturze panuje niemiecki ordnung. Cyrki zaczynały się gdy widziałem na opakowaniu informację, że wyprodukowano towar na dalekim wschodzie. Wtedy było pewne, że będą z podzespołem problemy.
Teraz bardzo popularne stało się (w obrębie wielu producentów, nie tylko wspomniana wcześniej Hella) zlecanie produkcji w chińskich fabrykach i brandowanie własną marką. Nie wierzysz? Wpisz sobie w Google “private label automotive spare parts” i sprawdź sam. Takie oferty jesteś w stanie znaleźć już nawet na Alibabie. Zlecasz np. 1000 czujników wału z wytłoczonym własnym logotypem, QR kodem, narzucasz 300% marży i robisz klienta w wała 😉
Jeśli masz taką szansę to sprawdź pudełko i wybieraj tylko te części, które zostały wyprodukowane na terenie Europy, to nie daje gwarancji 100% pewności działania, ale zawsze minimalizuje ryzyko usterki.
Czy montaż słabej jakości podzespołu niesie jakieś większe ryzyko?
Tak! W mojej srebrnej BMW przepływomierz w zamienniku doprowadził do uszkodzenia silnika po remoncie!!! Czemu? Nie miał właściwej dla przepływki charakterystyki i działa zero-jedynkowo!!! TAK! Miał tylko dwa wskazania przepływu, mały i duży, totalnie zerowa precyzja.
Z tego powodu sterownik silnika lał dużo paliwa, ono obmywało tuleje cylindrów i przytarły się tłoki, które klekotały jak w dieslu, połapaliśmy się bo olej przy wymianach śmierdział benzyną. Precyzja elektroniki sterującej silnikiem jest bardzo ważna i podzespoły w zamiennikach często nie są w stanie sprostać tym wymaganiom.
Pół biedy gdyby przepływka padła i musiałbym kupić drugą, ale musiałem remontować je*any silnik świeżo po remoncie!!! Kto mi za to odda hajs? Magneti Marelli? Nie! Bo mają mnie w dupie, a przepływomierz spełnia normę producenta.
Jest niby gwarancja
Pamiętaj, że bez względu jakiej marki podzespoły kupisz do swojego auta zawsze zachowaj dowód zakupu. Części w polskiej dystrybucji muszą mieć 2 lata gwarancji, a część nawet markowa może okazać się uszkodzona lub zepsuje się podczas krótkiej eksploatacji i wymagana jest jej reklamacja. W praktyce jednak nigdy taka reklamacja nie zostanie uznana, a wg hurtowni winą za uszkodzenie części zostanie obarczony mechanik. To przecież on dopuścił się błędów montażowych wg hurtownika.
Ot takie hipokryzje rynku motoryzacyjnego. Czemu tak się dzieje? Bo częściami samochodowymi handluje się w stosunkach B2B. Gdyby chodziło o rynek typowo konsumencki prawo wymusiłoby na producentach pewne regulacje w zakresie reklamacji. W dodatku hurtownie motoryzacyjne i producenci to gigantyczne korporacje, które małych mechaników czy nas hobbystów mają w głębokim poważaniu: “Widziały gały co brały, było trzeba nie kupować”.
Tak jak widać – teoria to jedno, a praktyka drugie.
Ja bym tu dodał, że nie ważne jaka marka tylko gdzie i kto daną cześć wyprodukował dla pakowacza. Można trafić na zamiennik z zatartym logiem producenta samochodu pod najtańszym „gównem” na rynku z czarnej listy. Pracowałem przy produkcji amortyzatorów Monroe na pierwszy montaż jak i aftermarket. Różnica kolosalna. Zamiennik to już nie ten sam produkt co OE na pierwszy montaż. Gorszy olej, większe tolerancje, gorsze spawy, gorsza charakterystyka, tańsza stal, więcej NOK-ów przy produkcji, który czasem pójdzie do klienta. Tam liczy się ilość, a nie jakość „bo jakoś to będzie”. Oryginalny rozrząd do 1.4TSI Made in China. Skończyły się czasy gdzie dana marka reprezentowała coś lepszego. Globalizacja zrobiła swoje. Na swoim przykładzie mogę powiedzieć, że TRW (ZF Lemforder) także robi chłam, który wytrzymuje góra 8 miesięcy. Ostatnio montowałem mocowania amortyzatorów KYB i miały źle nawiercone otwory pod śruby. Sonda Gangle z AliExpress zamontowana w Berlingo 1.4 działa prawidłowo, a cena to jedyne 58zł! Kiedyś Harta uważali za najgorsze gówno. Teraz NTY i MaxGear. Ridex to marka stworzona przez AUTODOC. Dzisiaj montowałem zamki SKV do Passata B5FL. Zobaczymy ile wytrzymają 🙃
“Części, które zawodzą najrzadziej:
Bilstein
Części, które często sprawiały problemy:
Febi”
Tutaj chyba błąd.
Nie wiem co za janusze mechaniki brali udział w tej/tych ankiecie/ankietach, ale Hella, Febi, czy HEPU na liście części, które sprawiały problemy to wielkie X-D. Może w ich zajechanych BMW/Audi/MB, bo Hella np w dalszym ciągu robi w stosunkowo normalnych cenach dobre czujniki. Febi ma również wiele świetnych części zamiennych, jak i płynów/olei. HEPU dla przykładu jako jedyne chyba oferuje do VW pompę wody METALOWĄ, a nie jak inni producenci plastik, a ich zestawy rozrządu są wyposażone w top1 paski/rolki/etc.
Cały ten artykuł skróciłbym do RACZEJ UNIKAĆ* (MaxGear, Ridex, Kamoka, SKV, TOPRAN, FAST, DAYCO, DASIS, Denckermann, AISIN, AIRTEX, JPN, GRAF, SIL, Dolz, Mapco, Metelli, JP Group, QUINTON HAZELL, STARK Automotive, NTN, SNR), reszta producentów OK i tyle, cały artykuł. Z TOPRANem, Mapco, Metelli, JP Group jest to, że oferują dużo części, których nawet już ASO, czy inni producenci nie oferują (wszelkie zawleczki, mniejsze plastikowe elementy i inne tego typu), także każdy niech indywidualnie podchodzi do wyboru producentów i ich części