Dlaczego BMW Z3 ma mniej mocy? (105 km zamiast 118)
Hej,
Tomek
Znalazłem twój opis z naprawy M43 na blogu i może byłbyś w stanie nakierować mnie gdzie szukać problemu bo nie za bardzo mam pomysł… w załączeniu wykres mojego silnika z hamowni. Trudno mi powiedzieć kiedy coś się popsuło bo kupiłem ten samochód z uszkodzoną uszczelką pod głowicą i po jej naprawie przejechałem już sporo kilometrów.
Ubytek mocy jest naprawdę spory szczególnie biorąc pod uwagę że samochód ma wkładkę K&N i dedykowany wydech końcowy.
W samochodzie są nowe:
– Świece DENSO IK20TT
– Nowy filtr powietrza K&N
– Nowy filtr paliwa
– Nowy przepływomierz BOSCH
– Brak wycieków oleju
– Głowica podczas wymiany była sprawdza i regenerowana
– Przepustnica wyczyszczona
– Nie zauważyłem nieszczelności w dolocie
Dziwne jest to że moc jest niska zarówno na gazie jak i na PB i nie wiem czy to może być kwestia usterki mechanicznej – źle poskładana głowica po remoncie ? Czy jednak osprzętu tylko jak to zdiagnozować?
O to co moim zdaniem powoduje tak sporą utratę mocy w Twojej Z3:
Mam ochotę powiedzieć, że masz bardzo zdrową serię, tylko innego silnika, ale jest też druga możliwość 🙂
1. M43B16 zamiast M43B19
Przeanalizujmy fakty… Kupiłeś auto z uszkodzonym silnikiem. Czy nie od handlarza? W M43 częstą przypadłością są zacierające panewki, na szrotach jest cała masa tych silników za nieduże pieniądze (z innymi usterkami np. uszczelka pod głowicą). Jest jeden haczyk, dokładnie tak samo wygląda 1,9l (118 kucy), ale też 1.8 (115 kucy) i 1.6 (105 kucy). W Z3 były tylko 118 i 115 wg wikipedii, a Twój wykres z hamowni wygląda jak M43B16.
- max moment ok 160 Nm przy 4400rpm (seria M43B16 ma 150, ale ty masz luźniejszy wydech i sportowy filtr powietrza, czyli więcej i większe obroty),
- max moc ok. 106 KM przy 5500rpm (serio B16 ma 105)
Sprawdź sam: https://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_M43 Poproś jakiegoś mechanika o pomiar skoku tłoka, można to zrobić przez otwór świecy, ale nie mów mu jaki powinien być, żeby nic nie sugerować. Cena mała, a wiesz czy warto szukać usterki osprzętu.
- 72mm ma ten słabszy,
- 81-82mm ma 1,9 litra.
2. Uszkodzona DISA.
Też jest to możliwe. Ten silnik z zaworkiem DISA pracuje jakby na dwóch stopniach mocy:
- 105 koni (DISA otwarta),
- 118 koni (DISA zamknięta).
Tu się dowiesz więcej: https://auto-dzban.pl/mechanika/disa-w-bmw-co-to-jest-objawy-naprawa/ Jest to bardzo możliwa usterka. Z3 to fajne autko, ale ma już niestety swoje lata, a co za tym idzie gumowe membranki w disie mogły już popękać.
Witam
Nie do końca jest tak. Silnik M43b19 jako ostatnia modyfikacja silnika występował w dwóch wersjach mocy 118 i 105KM. Oznaczenie silnika było 1,8i i 1,6i. Niemniej jednak obydwa silniki były identyczne i miały ten sam skok tłoka i średnicę cylindra oraz tą samą pojemność skokową 1895 ccm. Różnica w mocy brała się z innego wałka rozrządu i systemu DISA. Do silnika oznaczonego jako 1,6i wystarczy zamontować disę i podmienić wałek rozrządu z 1,8i , i mamy pełnoprawne 1,8i. W przypadku silnika m43b18 115KM różnica polega na mniejszym skoku i mniejszej średnicy cylindra. Wizualnie silnik ten też się różni np króćcami wodnymi są aluminiowe a węże gumowe na cybantach (M43B19 ma plastikowe na szybkozłączki w wężach), a najważniejsze różnice wizualne to umiejscowienie czujnika położenia wału w M43b19 jest na bloku pomiędzy 3 i 4 cylindrem pod kolektorem ssącym, a w silniku m43b18 czujnik położenia wału jest przy kole pasowym wału korbowego, a koło pasowe ma zębatą bieżnie dla czujnika. Pomiary skoku tłoka nie są konieczne do identyfikacji M43b19 i m43b18. Pomiar skoku tłoka jest konieczny przy identyfikacji M43b16 i M43b18 bo tam różnice w skoku występowały, zewnętrznie silniki się nie różniły.
Pozdrawiam
P.S. gorąco polecam stronę wikimotors.ru. Tam wszystko jest pięknie opisane włącznie z możliwymi modyfikacjami silników za pomocą części mechanicznych z innych seryjnych jednostek spokrewnionych konstrukcyjnie.
SZACUN! Dzięki za namiar na tą ruską stronę!