Co ile wymieniać łańcuch rozrządu w silniku Opel B20DTH

Mam Opla Insignia z silnikiem B20DTH, to ten nowy dwulitrowy diesel o mocy 170 KM (2.0 CDTI). Mam już przebieg 200 tys km i chciałbym wymienić rozrząd, mechanik twierdzi, żeby nie wymieniać łańcucha, który łączy wałki. Ponoć łańcuchy są na całe życie samochodu i szkoda na to kasy. Co robić, jak życ?

Tadzio

Odpowiadam, czy wymieniać łańcuch rozrządu w silniku Opel B20DTH

TAK! Wymień go! Tłumaczenie na zasadzie, nie warto tego robić bo szkoda kasy i łańcuch jest nieśmiertelny to najgłupsze argumenty jakie słyszałem. Uważam, że lepiej dopłacić 600 zł za kompleksową wymianę rozrządu z łańcuchem, niż jeżdzić z tykającą bombą pod maską a potem remontować silnik za 10 tys zł.

Jaki jest interwał wymiany rozrządu w B20DTH?

Silnik B20DTH to konstrukcja, która wykorzystuje jednocześnie tradycyjny pasek zębaty, ten łączy wał, pompę wody i wałek zaworów wydechowych. Po przeciwnej stronie silnika jest łańcuch, który synchronizuje wałki rozrządu.

B20DTH zdjęta pokrywa zaworowa

Zgodnie z instrukcją serwisową Opla, pasek należy wymieniać co 160 tys km lub 60 miesięcy – w zależności co nastąpi pierwsze. Niestety instrukcja nie podaje konkretnie co ile km wymieniać łańcuch rozrządu, zgodnie z nią kwalifikuje się on do wymiany dopiero gdy go słychać, niestety w praktyce wtedy jest już za późno.

Ogarnięty mechanik poleci wymienić łańcuch razem z paskiem, przy jednej robocie!

Cały komplet łańcucha kosztuje grosze!

Nowy oryginalny łańcuch produkcji GM’a (nr OEM: 95527799) kosztuje zaledwie od 250 do 350 zł w zależności od dostawcy. Na dzień dzisiejszy (Q1 2022) nie są jeszcze dostępne zamienniki.

W skład zestawu 95527799 wchodzą wszystkie elementy potrzebne do wymiany, czyli:

  • łańcuch,
  • napinacz zintegrowany ze ślizgami,
  • oba koła zębate wałków rozrządu,
  • 2 śruby montażowe do kół zębatych,
  • 2 śruby montażowe do napinacza.

Czym grozi zużycie łańcucha między wałkami?

Ten łańcuch pełni cholernie ważną rolę w silniku, jego zadaniem jest poprawna synchronizacja wałków rozrządu, jeśli dojdzie do nadmiernego wyciągnięcia i napinacz nie będzie już w stanie dostatecznie naprężyć łańcucha (brakuje miejsca i łańcuch ociera o obudowę głowicy silnika) to dojdzie do przeskoczenia łańcucha na kołach zębatych w trakcie odpalania silnika. Jeśli łańcuch przeskoczy to dojdzie do rozkalibrowania synchronizacji.

  • jak masz szczęscie obniży się kompresja i stracisz moc,
  • jeśli masz pecha to tłoki spotkają się z zaworami ssącymi i czeka Cię remont jednostki napędowej.

Taka jest różnica pomiędzy zużytym wyciągniętym łańcuchem i nowym. Prawda, że przerażające? Tak krótki łańcuszek wyciągnął się o ponad centymetr. Napinacz nie miał już miejsca i łańcuch był wciskany w aluminiowy blok głowicy:

Jak rozpoznać nadmierne zużycie łańcucha rozrządu?

Podczas odpalania zimnego silnika po wielogodzinnym postoju pojawi się odgłos przypominający grzechotanie, które po chwili znika. Napinacz jest sterowany ciśnieniem oleju, dlatego po postoju auta łańcuch nie jest odpowiednio naprężony. Niestety w dieslu, który już sam z siebie na zimnym klekocze jak sieczkarnia, bardzo ciężko usłyszeć grzechotanie …a już na pewno zwykły użytkownik nie zwróci na to uwagi.

Drugą opcją jest demontaż pokrywy wałków rozrządu i weryfikacja łańcucha ręcznie, jeśli jest na nim wyczuwalny luz to znaczy, że tu i teraz jest konieczna wymiana. Można też spróbować dostać się do niego przez wlew oleju.

Dlaczego mechanikowi „nie chce się” wymieniać łańcuszka w silniku B20DTH?

Z wymianą łańcucha jest trochę więcej roboty, należy zdjąć pokrywę zaworów i pompę próżniową, która jest napędzana przez wałek wydechowy. Zdjęcię pompy próżniowej nie jest takie proste, do tego trzeba zdemontować:

  • rurę doładowania od intercoolera i przepustnicę,
  • DPF,
  • zawór i chłodnicę EGR.

Przed wymianą łańcucha należy zablokować silnik w górnym martwym położeniu (GMP) wykorzystując do tego specjalną blokadę rozrządu (EN 51414).

Śruby kół zębatych i napinacza trzeba dokręcić odpowiednim momentem:

  • 40 Nm i 55 stopni koła zębate wałków rozrządu,
  • 10 Nm napinacz.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Cześć, jestem zapalonym pasjonatem motoryzacji, majsterkowiczem i bądź co bądź... blogerem. Wkurza mnie życie w wielkim mieście i swój blog motoryzacyjny traktuję jako odskocznię od szarej codzienności. Zresztą, jak to mówią "co za dużo to niezdrowo", hobby nie może być związane z pracą. Tak wiem, na moim blogu często przewija się temat beemek, mam dwie. Siłą rzeczy to właśnie wokół tej marki toczy się moje życie :)