1.2 PureTech encyklopedia silnikowa

Silnik 1.2 PureTech – tykająca bomba (opinie, trwałość i awarie)

Grupa PSA projektując silnik 1.2 PureTech umiejętnie połączyła osiągi silnika o pojemności 1.6 i oszczędności jednostki 1.2. Silnik cechuje dobra dynamika połączona z ekonomicznym spalaniem. Wysilona jednostka jednak cechuje się niską trwałością za sprawą błachych wad fabrycznych, które mogą doprowadzić do poważnych awarii, a nawet do konieczności wymiany słupka.

Gama silników PureTech – informacje podstawowe

W latach 2015 – 2018 jednostka napędowa PureTech otrzymywała rok w rok międzynarodową nagrodę „Silnika roku w kategorii od 1,0 – 1,4 litra” przyznawaną przez UKIP Media & Events Automotive Magazines. Jest stosowana z powodzeniem w Citroenach, Peugeotach, a nawet w Oplach. Niestety to jeden z tych silników gdzie pogoń za ekologią przerodziła się w szaleństwo i odbiła się negatywnie na trwałości. Poszczególne elementy generują bardzo wysoką awaryjność jednostki napędowej dlatego trzeba poddać silnik dokładnej inspekcji przed zakupem.

Ten silnik był produkowany w polskiej fabryce w Tychach, a znalazł zastosowanie praktycznie w całej gamie koncernu PSA:

  • Peugeot 108, 208, 308, 508, 2008, 3008, 5008.
  • Citroën Berlingo, C1, C3, C3 Picasso, C4, C5 Aircross, DS 3 Crossback, DS4, DS 7 Crossback.
  • Opel Corsa, Astra, Crossland X, Grandland.

Ten 3 cylindrowy benzynowy silnik posiada aluminiowy blok z mokrymi tulejami cylindrów. Występuje w wersji wolnossącej i turbodoładowanej. Generuje moce od 82 – 130 koni mechanicznych. Wersja wolnossąca jest wyposażona w pośredni wtrysk paliwa, a bezpośredni w wersjach z turbosprężarką. Silniki występowały w konfiguracji ze skrzyniami manualnymi 5 i 6 biegów oraz 6 biegowym automatem EAT6. Silnik posiada kolektor wydechowy w głowicy, aby przyspieszyć nagrzewanie się. Na pochwałę zasługuje fizyczny bagnet oleju.

Opinie o silnikach 1.2 PureTech

Silnik charakteryzuje dobra (jak na trzy cylindry!) kultura pracy. Jazda jest całkiem dynamiczna, moment obrotowy w wersji z turbo zaczyna narastać już od 2000 obr/min, a wigor ma w całym zakresie pod czerwone pole. Spalanie w trasie bez problemu spada do 5,3 l/100km. Wielu ludzi chwali sobie również dźwięk wydawany pod obciążeniem 🙂

Trwałość silnika 1.2 PureTech

Osprzęt należy do trwałych, raczej nie występowały usterki z tym obszarze. Silniki są z reguły suche, bardzo rzadko zdarzają się wycieki. Brzmi świetnie? Nic bardziej mylnego!

Choć omawiany w artykule silnik cechuje się dość dobrą trwałością mechaniczną, to boryka się z poważnymi wadami fabrycznymi, które mogą doprowadzić do poważnych awarii, a nawet do zatarcia się jednostki napędowej. Z tego powodu silnik nie jest uznawany za szczególnie udany. Największym problemem jest wycierający się pasek rozrządu. Szlam, który powstaje zapycha smok olejowy i pompę próżniową. Z czasem spada ciśnienie oleju, a jednostka powoli zaciera się. Dokładnie o usterkach będzie za chwilę.

Silnik 1.2 PureTech – awaryjność, popularne awarie

AutoStrong-M podjął się demontażu używanej wolnossącej jednostki napędowej 1.2 PureTech EB2. Ujawnił kilka krytycznych wad fabrycznych silnika.

Rozrząd 1.2 PureTech = niskie ciśnienie oleju

Producent postawil na niskie spalanie, jednym z zabiegów było zmniejszenie oporów wewnętrznych silnika. W tym celu zastosowano mokry pasek rozrządu. Zabieg oprócz spalania miał wydłużyć żywotnośc paska za sprawą wyeliminowania zjawiska tarcia paska o napinacz. Po czasie okazało się jednak, że ten zużywa się normalnie, a nawet zanurzenie w oleju niechcący przyspiesza jego degradację.

Przy przebiegu 80-100 tys. km mechanicy zalecają profilaktyczną wymianę z powodu nadmiernego wycierania się i rozwarstwiania warstwy zewnętrznej (od strony napisów). Tak rozwartwiający się pasek wytwarza szlam w oleju, który zapycha smok olejowy oraz kanały olejowe w pompie próźniowej w silnikach turbo. W skrajnych sytuacjach może dochodzić do spadku ciśnienia oleju i zacierania się jednostki napędowej.

Degradację paska rozrządu pracującego na mokro przyspieszają:

  • eksploatacja auta w cyklu miejskim,
  • jazda na krótkich dystansach z niedogrzanym silnikiem,
  • wymiany oleju w trybie long life,
  • opiłki w oleju,
  • a nawet paliwo w oleju przedostające się przez pierścienie olejowe w przypadku jazdy na zbyt bogatej mieszance.

Początkowo producent deklarował wymianę paska rozrządu co 180 tys km lub 10 lat, w 2017 roku pasek został zastąpiony ulepszoną wersją z innego materiału, to jednak nie pomogło i w 2020 roku zdecydowano się na skrócenie okresu wymiany paska do 100 tys km lub 6 lat w zależności co nastanie pierwsze. Jeśli masz na oku takie auto wyposażone w ten silnik z przebiegiem wyższym niż 120-130 tys. km i nie jest znana historia serwisowa – nie kupuj go!

Stan paska rozrządu można szybko sprawdzić przez korek oleju, a zużyty wygląda tak:

Pierścień oporowy wału korbowego

Nadzwyczaj szybko zużywały się panewki oporowe w skutek czego pojawiał się ogromny luz osiowy wału korbowego. Zgodnie z zaleceniem producenta przy luzie osiowym wynoszącym 0,5 mm słupek silnika musi zostać już wymieniony na nowy. Same panewki oporowe można znaleść w katalogu części (numer: 96759141 80), są jednak trudne do zdobycia. W dniu pisania tego artykułu nie były nigdzie dostępne.

Pobór oleju

Rozbierana przez AutoStrong-M jednostka 1.2 PureTech miała mocno pokryte nagarem denka tłoków i komorę spalania w głowicy co świadczy o dużym poborze oleju. W skrajnych sytuacjach zużycie oleju może sięgać nawet 1 litra na tysiąc kilometrów. Warto zwrócić uwagę, że miska olejowa ma pojemność 3.25 litra, co przy chwili nieuwagi może doprowadzić do zatarcia się silnika. Mechanik rozbierający silnik zwrócił uwagę na kiepskie wykonanie tuleji cylindrów, ponieważ całkowicie wytarły się ślady honowania.

Brak możliwości regulacji luzów zaworowych tanim kosztem

Silnik nie ma hydraulicznych popychaczy zaworowych, ale nie przewidziano w nim również możliwości regulacji manualnej (kluczem), jeśli zawory zaczną klekotać to wymagane jest zmierzenie luzów zaworowych i dokupienie szklanek o odpowiedniej wysokości, to kolejny element który może obniżać trwałość jednostki i zwiększać jej awaryjność, szczególnie w przypadku pracy na gazie LPG.

Nowe popychacze zaworowe są dostępne w pełnym spektrum rozmiarów od 2,72 mm do 3,56 mm. Ich wymiana jednak wiąże się z koniecznością demontażu wałków rozrządu, co mocno winduje cenę usługi.

Zacieranie się podpór wałków rozrządu

W rozbieranym silniku zatarciu uległy podpory wałka ssącego, co pociągnęło za sobą również przytarcie się samego wałka. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka od niskiego ciśnienia oleju, przez zanieczyszczenia w oleju, po wady materiałowe.

Cały materiał z rozbiórki silnika 1.2 PureTech EB2 w języku rosyjskim tutaj:

Subiektywna opinia o silniku 1.2 PureTech

Dożyliśmy czasów w których turbosprężarka jest w stanie przeżyć słupek silnika, to bardzo zły znak. Moim zdaniem od dawna motoryzacja idzie w złym kierunku za sprawą napompowanej sztucznie ekologii. Jeśli koniecznie chcesz kupić jedno z aut w którym montowano wspomniany w artykule silnik to lepiej zdecyduj się na sprawdzoną jednostkę 1.6 HDi, którą cechuje wysoka żywotność i podatnośc na chiptuning.

PSA chwali się ograniczeniem emisji o 25% w porównaniu do silników 4 cylindrowych o tej samej pojemności i o 21% w porównaniu do silników 4 cylindrowych o tej samej mocy.

Uważam, że to jeden wielki ekologiczno – marketingowy bełkot i wierutne bzdury, które nijak mają się do rzeczywistej emisji i kosztów w cyklu całego życia auta. Statystyki PSA uwzględniają jedynie parametry spalania, a pominięto kwestię marnej żywotności silnika, konieczności częstych serwisów, czy nawet wymiany na nową jednostkę która wiąże się z emisją związaną z produkcją części zamiennych.

Auto Dzban 😉

Jeśli jednak posiadasz już auto wyposażone w silnik 1.2 PureTech, koniecznie pamiętaj aby:

  • olej wymieniać w trybie max 10 tys km,
  • przed każdą dłuższą trasą weryfikować stan oleju,
  • przy każdej wymianie oleju weryfikować stan paska rozrządu, da się to zrobić przez korek wlewowy, w razie potrzeby wymienić uprzednio czyszcząc miskę olejową i smok olejowy ze szlamu,
  • raz na 30-40 tys km zdjąć miskę olejową i wyczyść smok olejowy, przy tej okazji warto zweryfikować luz osiowy wału korbowego, nadmierny będzie wymagał wymiany panewki oporowej,
  • jeśli silnik zacznie wydawać odgłosy klekotania udaj się do mechanika, gdy okaże się że odgłos pochodzi z zaworów trzeba zmierzyć luzy i wymienić szklanki.

Silnik 1.2 PureTech jest niefortunny i nigdy nie będzie zasługiwał na miano długodystansowego maratończyka. Tyle w temacie 😀

34 KOMENTARZE

  1. kupilam nowego citroena c4, wlasnie teraz po 4 latach po przejechaniu 45 tys km silnik strzelil na autostradzie, serwis odmawia naprawy na gwarancji twierdzi ze to od przegrzania, rece opadaja!!!!!!!!!!!

  2. To jak to jest z tą regulacją luzów zaworowych, panie autorze artykułu ? Można zrobić czy nie ?
    Otóż można, wbrew temu co pan napisał.
    Luz regulowany jest szklankami zaworowymi, a rozwiązanie to jest znane chociaż by z motocykli ( Honda VFR800 ) Szklanki dostępne są w różnych wymiarach w ASO. Jaki to kłopot ?
    Zatem proszę pisać PRAWDĘ, a nie to co uważa pan za wygodne. Poza tym jak widzę, to opinia wysnuta została na podstawie jednego, uszkodzonego i rozebranego silnika, a proszę sprawdzić ile ich zostało wyprodukowanych i jeździ bezawaryjnie w różnych modelach i markach. Jak ktoś nie potrafi odkręcić korka wlewu oleju, sprawdzić kondycji paska (który jest doskonale widoczny) i w porę zareagować na jego degradacje, to niech jeździ rowerem.

    • Panie Grzegorzu z uwagi na Pańską bogatą historię motoryzacyjną szanuję Pańską wiedzę, widzę że jest Pan użytkownikiem francuskich aut od przeszło 15 lat. A od przeszło 20 lat zdobywał Pan doświadczenie na motocyklu, jest Pan również bardzo aktywny w internecie na stronach motoryzacyjnych. To stawia Pana w zupełnie innej kategorii użytkownika, gdyż jest Pan użytkownikiem świadomym.

      Niestety o kwestiach takich jak weryfikacja paska rozrządu przez wlew oleju w instrukcji auta się nie pisze, a nawet jeśli to w dzisiejszych czasach taka czynność wykracza daleko po za czynności obsługowe kierowcy. Dealer również nie weryfikuje świadomości motoryzacyjnej w salonie i nie odmawia sprzedaży auta np. informatykowi który nie potrafi on wykonać diagnostyki silnika na słuch.

      PS. Proszę nie zarzucać mi, że piszę nieprawdę. Specjalnie dla Pana wytłuszczona została ta część tekstu, która mówi o możliwości regulacji luzów zaworowych za pomocą wymiennych szklanek, dostępnych wg katalogu PSA w rozmiarach od 2,72 mm do 3,56 mm.

  3. Grzebiący w śmietniku internetowym – z nudów wymyślacie problemy z tym silnikiem . Dobijam do 20 tyś.
    rocznikiem 2021 Opel Crossland /bez x/i mam ” tak jak dbam „. Nieuki jedne , czytajcie instrukcje bez grzebania
    w internecie. Jedyny problem to oślepiające lusterko kabinowe – debilowate ! Opel to nie Mercedes !

    • Przejechałeś 20 tys? Czyli masz nowe auto jeszcze nie przepracowane, dalej na dotarciu. Przy tak skromnym przebiegu raczej problemy jeszcze nie będą występować. Cena Crosslanda w podstawowej wersji to aż 93 tys złotych, dla Ciebie to może i akceptowalne, że istnieje duże ryzyko uszkodzenia motoru w czasie do 100 tys km, ale dla przeciętnego Kowalskiego, którego nie stać na auto z salonu taka jednstka to naprawdę tykająca bomba która właduje Cię na koszta. Niewyobrażam sobie musieć niespodziewanie remontować silnik mając na utrzymaniu rodzinę przy obecnych cenach życia.

      1.2 PureTech to jednostka, której nigdy nikomu nie polecę – sprawdź zresztą komentarze pod tym artykułem. Wszystkie są prawdziwe, żadnego fejka. Są i tacy, którzy są zadowoleni i tego Tobie życzę, ale całe gro osób z boryka się z problemami od podwyższonego zużycia oleju po całkowite zatarcie jednostki. Tak jak napisałem nie są dostępne proste części do tego słupka np. panewki oporowe, które zdaniem mechaników ulegają podwyższonemu zużyciu.

      Przypominam Ci, że nie tak dawno, bo w latach 2000-2010 byłeś wstanie kupić motory gotowe na przebiegi rzędu 500 tys do miliona. PSA HDI, BMW M57, Volkswagen 1.9 TDI. Na dzień dzisiejszy gdybym musiał zainwestować całe oszczędnośći życia w auto i koniecznie musiało by być nówką z salonu to kupiłbym auto z jednostką SkyActive Mazdy, ewentualnie Volkswagen TFSI – tyle w temacie 😉

      PS. Na lusterku masz taki pstryczek, wihajster, przełączysz i już nie oślepia, …ale pewnie czytałeś instrukcję obsługi, bo w internecie są nieuki i ten tip nie jest Ci potrzebny 😉

    • Peuegot 3008 3,5 rok i 34tys przejechanie. I niestety czerwona łapka ciśnienia oleju i diagnoza pasek rozrządu. Także niestety. Szkoda tylko że nie przy 100tyś jak pisał autor a już przy niecałych 40. Naprawa sieknie po kieszeni.

  4. Mój Opel Crossland właśnie wylądował w serwisie. 60 tys. przebiegu – powód nieszczęsny pasek rozpuszczony w oleju. Samochód serwisowany w ASO. Jedyny pozytyw – Opel naprawia w ramach gwarancji mimo, że auto ma 4 lata. Co będzie po naprawie? Zobaczymy. Trudno mi uwierzyć tym co piszą o przebiegach z rzędu powyżej 100tys. i wszystko cacy tym bardziej, że rozmawiałem z gościem z pomocy drogowej, który powiedział, że puretech jest dość częstym jego klientem.

  5. Dobry artykuł i nawet z sensem (technicznie) napisany, ale ten słupek… ta panewka oporowa… No ale nie czepiajmy się szczegółów.

  6. Witam, użytkuje ten silnik od 4 lat na LPG fabrycznym. W tym czasie przejechałem lekko ponad 244.000 km. Rozrząd wymieniłem przy 186.000 km. Mechanik mówił po wymianie że była już na niego pora. W trakcie użytkowana musiałem wymienić akumulator, alternator, przednie amortyzatory, dmuchawę nawiewu. Z czasem od około 140-150 tys silnik zaczął pobierać trochę oleju ale to może gdzieś na dystansie około 15 tys około 1 litra i tak do tej pory. Nie wiem być może nie najlepiej go serwisowałem gdyż na początku wymieniałem olej co 15 tys a po 1.5 roku co 35 tys. Miałem też przerwę w wymianie oleju ok 45 tys km. Przy 240.000 tys wymieniłem sprzęgło. A tak najczęściej to klocki i tarcze.. Pozdrawiam

  7. Ja właśnie walczę z ASO.
    82 tysiące wymieniony rozrząd. Olej wymieniany w ASO i tam serwisowany jak należy.
    Po wymianie rozrządu – pije olej ja smok.
    Samochód niecałe 3 lata i 100.000 przejechane.
    Osoby które, nie miały kontaktu z tym silnikiem lepiej niech się nie wypowiadają i nie piszą o prawidłowym serwisie.
    Silnik 1,2 110 km.

    Nikomu nigdy nie polecę, ale sama praca i jazda to przyjemności tym samochodem.

    • Mam ten silnik od nowości. Teraz 105k km. Po wymianie paska w ramach akcji serwisowej. Po tej wymianie bierze olej… nie wiem czy litr na 10k km to dużo, ale wcześniej nie brał nic.

  8. peugeot 208, 2015…do 6 r. życia bezawaryjny …po 6 latach zaczął zżerać olej (>1l/1000 km). Silnik do wymiany – koszt w 2021 r. 10-20 tys. zł.

  9. Mój Peugeot na tą chwilę ma przejechane 65tyś. Olej wymieniam co 15 tyś.
    Jak dotąd, auto spisuje się dobrze. Oleju nie pobiera. Oby tak było, jak najdłużej.

  10. Pół roku temu kupiłem poleasingowego Citroena z przebiegiem 80 tys km, od razu wymieniłem rozrząd i co z tego? Cały czas pił olej jak po*ebany około litra na tysiąc kilometrów. Wczoraj silnik po spuszczenie olej srebrny, cały w opiłkach. I co z tego, że zmieniłem rozrząd na czas? Silnik zatarty – do wyrzucenia, bo podobno nie ma części do niego, żeby zrobić remont. Twój artykuł potwierdza wszystko to co mi powiedział mechanik.
    UNIKAĆ TEJ JEDNOSTKI!!! EKOLOGIA NAS WYKOŃCZY!!!

  11. W moim Oplu Crossland z 2019 silnik wystrzelił podczas jazdy autostradą przy przebiegu ok 60 tys km. ASO wymieniło na gwarancji, ale juz po 40 tys km widzę, że pobiera poł litra oleju na tysiąc kilometrów. UNIKAĆ tego silnika jak ognia!!!

  12. Witam. Mam silnik 1.2 PureTech 130 z 2019 roku, i nie mam z nim zadbych problemów. Bardzo chwalę elastyczność, niskie spalanie. Owszem większość bolączek dotyczyło początków produkcji, czyli gdy silnik sie pojawił w 2014 roku. Znam 2 użytkowników z silnikiem 1.2 PureTech którzy maja przebieg 105 tyś km, oraz ponad 160 tyś km i są zadowoleni. Ja również 🙂 Czy grono fanów motoryzacji zapomniało jak fatalnie sprawował sie 2.0 TDI od 2003 roku po 2008 rok, kiedy to został poprawiony? Każdy nowy silnik wymaga 3-4 lat obecności na rynku aby poprawić go przez producenta. Obecnie czekam na zamówiony nowy samochód z silnikiem 1.2 PureTech.

  13. Bylem posiadaczem tej jednostki spalinowej i zdecydowanie nie polecam nikomu. Co dwa tygodnie na serwis.

  14. Niejaki ANDRZEJ PIOTR i MARIAN napisali dyrdymały aż bolą oczy. Nie miałeś takiego auta to siedź cicho. Artykuł jest w 100% trafiony. Mam C3 1.2 puretech i od przebiegu 40 tys. km (czyli prawie nowe auto) pali sporo oleju. Obecnie ma przebieg 105 tys. km i pali 3/4 litra na 1000km. I co – mam wymienić rozrząd i będzie dobrze?! I co tu możesz dbać człowieku, błagam – myśleć trochę! To jest gniot, dziadostwo a nie silnik.

  15. Hmmm, niestety większość nowych małych silników ma jakieś wady, generalnie jak dbasz tak masz, jeśli szybko zareagujesz na pierwsze objawy to auto jeździ dalej.

    • kupilem auto z 77 kkm, serwisowanie aso, pasek wymieniany po 30 kkm, zapchany smok, brak smarowania =laweta. Przy 77 kkm tez wymieniłem. bo widoczne byly pęknięcia. smok i miska czyste. mokry pasek to debilizm

  16. Z artykułu wynika, że to słaby silnik bo jak wymieniasz olej co 30tys i rozrząd co 200 to się psuje. A wszystko opiera się na rozebraniu jednego zepsutego silnika. To nic, że wyszło ich ponad milion.

    • Jasne, jak dbasz tak masz?
      Silnik nie powinien się psuć i tyle, szczególnie za taką kasę
      Ja już zrezygnowałem z francuskich wynalazków
      Toyota już trzecia w sumie 500tys km i brak klopotow

  17. tytuł sensacyjny, sensownych informacji niedużo. a prawda jest dość prosta:
    silnik fajny, oszczędny i dynamiczny. Po zakupie wymienić pasek i filtr oleju, sprawdzić w ASO czy nie ma aktualizacji softu. Wymieniać pasek co 50 tysięcy, od czasu do czasu kontrola wizualna.
    tyle.

  18. Kupiłem Peugeota 208 z w/w silnikiem i przebiegu 36.000 km-potwierdzam duże zuzycie oleju silnikowego, 0,5 l na 1000 km- poprzednio opel corsa 1,0 trzymał maksymalny poziom od wymiany do wymiany, także obecny stan mnie nie cieszy.

    • Pasek trzeba kontrolować, mój popękał przy 56 tyś. Przy 50 tyś aso nie stwierdziło nieprawidłowości. Dobrze, że sam kontrolowałem jego wygląd. Olej wymieniałem co 10-12 tyś. PSA powinno na 50 tyś ustalić interwał wymiany.

  19. Liczyłem, że 1.2 puretech 130 km ma lepszą trwałość. No nic, dzięki za artykuł! Mogłem się władować na minę.

  20. Bardzo dobrze opisałeś wszystkie usterki silnika 1.2 puretech. Opinie na jego temat bywają różne, po tym artykule jednak zdecydowanie postawię na inną jednostkę.

    • Czy Twoim zadaniem płukanie silnika może spowolnić proces bądź spowodować, że będzie w miarę normalnie bo nagaru się pozbędę?

    • Z tego artykułu wynika ,że inżynierowie koncernu są nieukami (dyletantami) ,którzy nie potrafią zaprojektować silnika o niskiej awaryjności i sprawnego technicznie. Jeżeli autorowi chodziło o zniechęcenie mnie do mojego Peugeota z tym właśnie silnikiem, to osiągnął swój cel.

    • Jak cię na to stać, by co chwilę zmieniać „jednostkę” to gratuluję.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Cześć, jestem zapalonym pasjonatem motoryzacji, majsterkowiczem i bądź co bądź... blogerem. Wkurza mnie życie w wielkim mieście i swój blog motoryzacyjny traktuję jako odskocznię od szarej codzienności. Zresztą, jak to mówią "co za dużo to niezdrowo", hobby nie może być związane z pracą. Tak wiem, na moim blogu często przewija się temat beemek, mam dwie. Siłą rzeczy to właśnie wokół tej marki toczy się moje życie :)