Problem z ABS w Fiat Punto II
Od dłuższego czasu w Punto włączał się ABS nawet przy lekkim hamowaniu. Dopiero kiedy odmówił całkowicie posłuszeństwa i możliwy był odczyt błędów okazało się co jest przyczyną, choć i tak dokładna identyfikacja nie była prosta… Wszystko zaczęło się od błędu “06 – Incorrect number of teeth on phonic wheel”. Tym razem na swoim blogu motoryzacyjnym opiszę historię naprawy układu ABS.
Objawy
Pedał hamulca pulsował pod nogą przy hamowaniu w każdych warunkach, przy prędkościach powyżej 100km/h zapalała się kontrolka ABS na desce rozdzielczej, ABS wtedy nie pracował i łatwo było zablokować koła, ponieważ auto jest wyposażone w sportowe hamulce na przedniej osi z wersji HGT. Z czasem gdy problem się pogłębił bład wyskakiwał przy jeździe w łuku drogi.
Problem zaczął występować od czasu wymiany hamulców na osi tylnej, co może sugerować uszkodzenie czujnika abs lub piasty z pierścieniem fonicznym tylnego koła.
Diagnostyka – sterownik Bosch 5.3: ‘06 – Incorrect number of teeth on phonic wheel‘
Pierwszym dziwnym objawem był brak komunikacji z interfejsem Delphi AutoCom, co sugerowało usterkę sterownika, mają one swoją wadę fabryczną która ukazuje się po latach, na szczęście to nie było to. Podczas drugiej próby uzbrojony w interfejs VAG KKL i laptopa z programem FiatECU Scan’em odczytałem błędy, był tylko jeden powracający, wykryty 20 razy: “06 – Incorrect number of teeth on phonic wheel“
Błąd oznacza uszkodzenie pierścienia ABS na którymś kole. W tym przypadku jednak testy drogowe nie przyniosły zamierzonego skutku. Sterownik Boscha nie pozwala na diagnostykę przy prędkościach >20km/h, następuje wtedy zerwanie komunikacji. Do tej prędkości wszystko było ok, a błąd wyskakiwał zwykle podczas jazdy w zakręcie lub łuku przy wyższych prędkościach. Pozostaje diagnostyka manualna starymi sposobami.
Dlaczego błąd nie pokazał konkretnego koła?
Sterownik Bosch 5.3 jest rozwiązaniem przestarzałym i bardzo uproszczonym, a jego oprogramowanie posiada ubogą tablicę błędów. Nie ma możliwości poinformowania w kodzie o konkretnym kole. Co ciekawe sterownik był stosowany na przełomie lat 1995-2008 w wielu markach m.in: Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroen, Fiat, Ford, Lancia, Mercedes, Opel, Peugeot, Renault, Saab, Seat, Skoda, VW, Volvo. Był stosowany nawet w sportowym Audi S4 i luksusowej Skodzie Superb, ale tylko w wersjach niewyposażonych w kontrolę trakcji.
Metoda ręczna – oględziny
Jeżeli jest problem z pierścieniem ABS to albo występuje nadmierna korozja, albo uszkodzenie mechaniczne. W tym przypadku na właściwy trop nakierowała mnie historia serwisowa – auto miało wymieniane kompletne hamulce wraz z tarczami kotwicznymi na tylnej osi.
Rozebrałem więc oba koła, zdjąłem bębny i przyjrzałem się dokładnie piastom. Piasta prawego koła miała pierścień ferromagnetyczny wytarty od sprężyny. To nawet ma sens, przed wymianą hamulców było słychać ciągłe piszczenie w prawym tylnym kole.
Łączny czas i koszt naprawy ABS
Naprawa zajmuje łącznie 15 min, piastę trzyma nakrętka 32mm, trzeba ją dokręcić momentem 250 nm, a sama piasta schodzi rękami, nie potrzeba ściągaczy. Nową zakłada się ciężej, trzeba przesmarować bieżnię łożyska w miejscu tarcia z czopem belki skrętnej. Przy okazji warto wymyć okolice czujnika ABS zmywaczem uniwersalnym.
Koszt części to 103 zł. Kupiłem kompletną piastę firmy SKF o oznaczeniu VKBA 3540. Innych marek nie polecam. Sprawne łożyska to Twoje życie!
Co ciekawe, piastę kupiłem ok. 4 miesięcy temu, a obecnie kosztuje ona 135 zł. Niezłą inflację mamy w tym kraju 🙂