Indeks prędkości – zapomniany parametr opon
Większość użytkowników samochodów kupując nowe opony do swojego samochodu, bierze pod uwagę takie czynniki jak ich cena, jakość tudzież renoma producenta oraz wymiary. Okazuje się jednak, że część z nas pomija w tym procesie tak istotny parametr opony, jakim jest indeks prędkości. Może nieść to za sobą drastyczne w skutkach konsekwencje.
Co to jest indeks prędkości opony?
Indeks prędkości powiązany jest bezpośrednio z tzw. indeksem nośności. Ten drugi parametr określa to, jakie maksymalne obciążenie może wytrzymać dana opona.
Natomiast indeks prędkości określa to, z jaką maksymalną prędkością może poruszać się pojazd, na którego kołach założone są dane opony.
Maksymalną dopuszczalną wartość prędkości dla danej opony określa się kodem literowym:
Indeks | Prędkość |
P | 150 km/h |
Q | 160 km/h |
R | 170 km/h |
S | 180 km/h |
T | 190 km/h |
U | 200 km/h |
H | 210 km/h |
V | 240 km/h |
W | 270 km/h |
Y | 300 km/h |
Jak dobrać indeks prędkości opony do pojazdu?
Najlepszym rozwiązaniem jest dobranie takiej opony, której indeks prędkości pokrywa się z tym homologowanym przez producenta auta do danego modelu.
Oznaczenie indeksu opony znajdziesz na jej ściance bocznej.
Producenci samochodów najczęściej umieszczają informacje o tym wskaźniku w: instrukcji obsługi pojazdu lub naklejkach znamionowych, które znajdziesz na słupku bocznym od strony kierowcy, klapce wlewu paliwa lub pod maską samochodu.
Różnice w oponach sezonowych – przepisy
Okazuje się również, że od indeksu prędkości nie tylko zależy nasze bezpieczeństwo czy komfort podróżowania. Istnieje bowiem szereg przepisów, które regulują to, jakie są dopuszczalny odchyły indeksu prędkości opony względem tego, który określił producent samochodu.
Opony zimowe
W przypadku opon zimowych prawo Unii Europejskiej oraz Polski Kodeks Drogowy dopuszczają stosowanie opon zimowych o indeksie prędkości niższym niż zalecany przez producenta samochodu, pod warunkiem, że nie będzie on niższy niż indeks Q umożliwiający bezpieczną jazdę do prędkości 160 km/h.
Dopuszcza się jednak użycie opon o indeksie niższym niż Q, wymagane wtedy jednak jest oznaczenie faktu użycia w pojeździe takich opon, poprzez umieszczenie w widocznym dla kierowcy miejscu czytelnej informacji o zaistnieniu takiej sytuacji.
Opony letnie
W kwestii opon letnich sytuacja jest mniej skomplikowana. Tutaj prawodawca jednoznacznie zabrania używania opon o indeksie prędkości niższym niż ten wyznaczony przez producenta pojazdu.
Czym skutkuje dobór złego indeksu prędkości?
Pomijając jednak obwarowania prawne, wybierając opony do naszego samochodu, powinniśmy kierować się przede wszystkim zdrowym rozsądkiem i bezpieczeństwem. Używanie opon o nieodpowiednio dobranym indeksie prędkości może nieść za sobą szereg negatywnych skutków.
Niższy = niebezpieczeństwo
Stosowanie opon o niższym niż zalecany indeksie prędkości może być niebezpieczne dla naszego życia i zdrowia, ale również nieść za sobą konsekwencje finansowe:
- Opony mogą szybciej się zużywać
- Istnieje ryzyko tak zwanego wystrzału opony, czyli jej wybuchu podczas poruszania się pojazdu
- Ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania jeżeli podczas wypadku na kołach samochodu znajdowały się opony niedostosowane do niego według wymagań producenta
- Montując opony niedostosowane do wymagań producenta pojazdu tracimy gwarancje na opony
- Możemy otrzymać mandat podczas kontroli policyjnej
Wyższy = utrata komfortu i wyższe spalanie
Wyższy indeks prędkości niż ten zalecany to przede wszystkim niższy komfort podróżowania oraz konsekwencje natury ekonomicznej:
- Wyższa cena opon
- Pojazd staje się “usztywniony” przez co tracimy komfort podróżowania
- Większe opory toczenia powodują wzrost spalania
- Użycie opon o innym indeksie niż zalecany, zmienia właściwości jezdne pojazdu