STP Formuła do czyszczenia wtryskiwaczy diesel: test & opinia
Po teście STP do wtryskiwaczy benzynowych, pora na test STP formułę do czyszczenia wtryskiwaczy Diesla. Akurat dobrze się składa, że kupiłem BMW z trzylitrowym silnikiem diesla M57 o przebiegu 240 tys km. Tym razem nie było tak kolorowo jak poprzednim teście. Pora na obiektywną recenzję.
Subiektywna opinia o STP do czyszczenia wtryskiwaczy diesla
Nigdy wcześniej nie miałem okazji testować tego preparatu. Mój Peugeot nie wymagał czyszczenia, chyba… 🙂 W przypadku mojego nowego używanego BMW korekty trzech wtryskiwaczy zdecydowanie odstawały od normy, z tego powodu postanowiłem spróbować z STP do czyszczenia wtryskiwaczy diesla. Wiedziałem, że skoro wtryski mają korekty to są już raczej do regeneracji i niewiele zmieni jakikolwiek preparat, ta teoria niestety się potwierdziła i wtryski skończyły na stole u mechanika. Zamiast 25 zł za preparat, zapłaciłem 3 tys za regeneracje wtryskiwaczy 🙁 Tak, czy siak regeneracja była częścią pakietu startowego, dlatego przeprowadziłem test, bo uważam i tak nie miałem nic do stracenia.
Ile lać?
Zawartość jednej butelki została przewidziana na 50-60 litrów ropy. Lekki nadmiar nie zaszkodzi, więc zalej całą butelkę do baku, na to zatankuj do pełna, wszystko się dobrze wymiesza i zacznie działać po ok 100 km jazdy.
Twarde dane
Test formuły STP do czyszczenia wtryskiwaczy diesla przeprowadziłem w BMW e46 330D z silnikiem M57D30 na tydzień przed serwisem pozakupowym. Podczas testu zrobiłem ok 600 km z różnymi prędkościami, zarówno w trybie sport i drive (auto ma automat), żeby wtryski mogły pracować w pełnym zakresie. Auto przed testem dostało nowy filtr paliwa i powietrza, paliwo tankuję zawsze na Orlenie, w mojej opinii jest dobre jakościowo.
Korekty wtryskiwaczy przed
Przed użyciem preparatu do czyszczenia wtrysków, sytuacja prezentuje się następująco:
- Zatkany
- OK
- Zatkany
- OK
- Przelewa
- Przelewa
Korekty wtryskiwaczy po
Po zastosowaniu preparatu faktycznie korekty uległy poprawie, chociaż nie jest kolorowo:
- Lepiej – Odetkał się
- Gorzej – Zaczął lać
- Lepiej – Odetkał się
- Gorzej – Zaczął lać
- Lepiej – Mniej leje, lepiej rozpyla?
- Lepiej – Mniej leje, lepiej rozpyla?
Te wtryski, które były zatkane nie mają już korekt dodatnich, ale również te lejące nie mają tak mocnych korekt ujemnych:
Teraz o co tu dokładnie chodzi? Wszystkie wtryski odetkały się, poprawa przepływu we wszystkich wtryskach spowodowała ogólną poprawę pracy silnika, bo ilość ropy płynąca przez wtryski po prostu wyrównała się, niestety na pełnym obciążeniu pojawiał się dym.
Czy dodatek do diesla STP działa?
Tak, dodatek STP do czyszczenia wtryskiwaczy diesla spełnia swoją funkcję. Po zastosowaniu preparatu w mojej opinii silnik dostał więcej mocy, wtryski oczyściły się i niestety zaczęły mocno lać, oprócz wzrostu mocy pojawiło się mocne kopcenie przy pełnym bucie.
Stosować czy nie? Stosować na bieżąco, jeśli masz nowe wtryski lub świeże auto. Przy samochodach z dużym przebiegiem i tak nic ten preparat nie zmieni. Wtryskiwacze benzynowe przytykają się i takie odkutasiacze pomagają, ale w dieslu gdy wtrysk już przelewa to zacznie lać jeszcze bardziej. Zastosowanie w takim przypadku tego preparatu tylko przyspieszy konieczność naprawy.
Podsumowanie
Reasumując, preparat polecam, ale nie w ostateczności, kiedy pojawiają się problemy z autem, wtedy jest za późno i jego użycie nie ma sensu.
Owszem, jeśli wtryski są przytkane to zastosowanie preparatu je podreperuje, ale dla diesla większym niebezpieczeństwem jest wtrysk lejący niż przytkany. Innymi słowy… benzynę zabija mieszanka zbyt uboga, a diesla zbyt bogata. W przypadku diesla bogata mieszanka mocno podnosi temperaturę spalania, a przypadku benzyny temperaturę podnosi uboga mieszanka. Niby zasada działania podobna, ale jednak inna.
PS. Pamiętaj, że żaden chemiczny preparat nie przywróci sprawności uszkodzonego układu paliwowego. Zużyte podzespoły wymagają wymiany lub regeneracji.
A czy programem diagnistycznym wyzerowałeś wtryski? Jeśli nie to normalne , że będą lały. Musisz teraz zrobić jakieś 100-200km aż komputer nauczy się nowych nastawów. Komputer ma dobrane nastawy i jeśli przeczyścisz wtryski to tak jakbyś je wymienił. Nowy wtrysk też zacznie na początku lać nim się ustawi chyba , że zrobisz to interfejsem diagnostycznym. Tak czy inaczej warto użyć. Różnica będzie.
Sterownik M57 nie ma opcji zerowania wtryskiwaczy. Po czyszczeniu auto zrobiło tysiąc km i nadal było zbyt bogato. Dysze były zużyte, koniec kropka, wymagana regeneracja.
Wlałem, go niedawno, po raz kolejny, do Mercedesa w203 2,7 170 km automat, nalotu 312 tyś, za namową mechanika, który, od ponad 20 lat naprawia, tą markę.Auto wyciszyło, się trochę, ma lepsze przyspieszenie 0 kopcenia, nawet przy 170/h, także raczej, pomaga ,niż szkodzi…
Świetnie opisane, chciałem dodać do mojego starego T4, jeździ dobrze, ale jeśli może mu się pogorszyć to lepiej nie ryzykować.
Chyba jeszcze nigdy nie natrafiłem na tak dobrze przygotowaną treść na blogu. Gratuluje i życzę dalszych sukcesów!
U mnie tez preparat zadziałał w moim 350 tys. 1.9 tdi, ale pojawił sie czarny dym i wtryski skończyły na regeneracji. Mechanik powiedział dokładnie tak jak napisałeś w swoim artykule, na takie specyfiki było za późno, trzeba je stosować od nowości w ramach profilaktyki.
Fakt faktem, mój Golf jeździł jak po ostrym chipie 😁
Ze swojej strony mogę tylko potwierdzić, że ten preparat do czyszczenia wtryskiwaczy diesla ma dobre opinie!