STP Formuła do czyszczenia wtryskiwaczy diesel: test & opinia

Po teście STP do wtryskiwaczy benzynowych, pora na test STP formułę do czyszczenia wtryskiwaczy Diesla. Akurat dobrze się składa, że kupiłem BMW z trzylitrowym silnikiem diesla M57 o przebiegu 240 tys km. Tym razem nie było tak kolorowo jak poprzednim teście. Pora na obiektywną recenzję.

STP formuła do czyszczenia wtryskiwaczy
Table Of Contents

Subiektywna opinia o STP do czyszczenia wtryskiwaczy diesla

Nigdy wcześniej nie miałem okazji testować tego preparatu. Mój Peugeot nie wymagał czyszczenia, chyba… 🙂 W przypadku mojego nowego używanego BMW korekty trzech wtryskiwaczy zdecydowanie odstawały od normy, z tego powodu postanowiłem spróbować z STP do czyszczenia wtryskiwaczy diesla. Wiedziałem, że skoro wtryski mają korekty to są już raczej do regeneracji i niewiele zmieni jakikolwiek preparat, ta teoria niestety się potwierdziła i wtryski skończyły na stole u mechanika. Zamiast 25 zł za preparat, zapłaciłem 3 tys za regeneracje wtryskiwaczy 🙁 Tak, czy siak regeneracja była częścią pakietu startowego, dlatego przeprowadziłem test, bo uważam i tak nie miałem nic do stracenia.

Ile lać?

Zawartość jednej butelki została przewidziana na 50-60 litrów ropy. Lekki nadmiar nie zaszkodzi, więc zalej całą butelkę do baku, na to zatankuj do pełna, wszystko się dobrze wymiesza i zacznie działać po ok 100 km jazdy.

etykieta stp wtryski diesel

Twarde dane

Test formuły STP do czyszczenia wtryskiwaczy diesla przeprowadziłem w BMW e46 330D z silnikiem M57D30 na tydzień przed serwisem pozakupowym. Podczas testu zrobiłem ok 600 km z różnymi prędkościami, zarówno w trybie sport i drive (auto ma automat), żeby wtryski mogły pracować w pełnym zakresie. Auto przed testem dostało nowy filtr paliwa i powietrza, paliwo tankuję zawsze na Orlenie, w mojej opinii jest dobre jakościowo.

Korekty wtryskiwaczy przed

Przed użyciem preparatu do czyszczenia wtrysków, sytuacja prezentuje się następująco:

  1. Zatkany
  2. OK
  3. Zatkany
  4. OK
  5. Przelewa
  6. Przelewa

Korekty wtryskiwaczy po

Po zastosowaniu preparatu faktycznie korekty uległy poprawie, chociaż nie jest kolorowo:

  1. Lepiej – Odetkał się
  2. Gorzej – Zaczął lać
  3. Lepiej – Odetkał się
  4. Gorzej – Zaczął lać
  5. Lepiej – Mniej leje, lepiej rozpyla?
  6. Lepiej – Mniej leje, lepiej rozpyla?

Te wtryski, które były zatkane nie mają już korekt dodatnich, ale również te lejące nie mają tak mocnych korekt ujemnych:

Teraz o co tu dokładnie chodzi? Wszystkie wtryski odetkały się, poprawa przepływu we wszystkich wtryskach spowodowała ogólną poprawę pracy silnika, bo ilość ropy płynąca przez wtryski po prostu wyrównała się, niestety na pełnym obciążeniu pojawiał się dym.

Czy dodatek do diesla STP działa?

Tak, dodatek STP do czyszczenia wtryskiwaczy diesla spełnia swoją funkcję. Po zastosowaniu preparatu w mojej opinii silnik dostał więcej mocy, wtryski oczyściły się i niestety zaczęły mocno lać, oprócz wzrostu mocy pojawiło się mocne kopcenie przy pełnym bucie. 

Stosować czy nie? Stosować na bieżąco, jeśli masz nowe wtryski lub świeże auto. Przy samochodach z dużym przebiegiem i tak nic ten preparat nie zmieni. Wtryskiwacze benzynowe przytykają się i takie odkutasiacze pomagają, ale w dieslu gdy wtrysk już przelewa to zacznie lać jeszcze bardziej. Zastosowanie w takim przypadku tego preparatu tylko przyspieszy konieczność naprawy.

Podsumowanie

Reasumując, preparat polecam, ale nie w ostateczności, kiedy pojawiają się problemy z autem, wtedy jest za późno i jego użycie nie ma sensu.

Owszem, jeśli wtryski są przytkane to zastosowanie preparatu je podreperuje, ale dla diesla większym niebezpieczeństwem jest wtrysk lejący niż przytkany. Innymi słowy… benzynę zabija mieszanka zbyt uboga, a diesla zbyt bogata. W przypadku diesla bogata mieszanka mocno podnosi temperaturę spalania, a przypadku benzyny temperaturę podnosi uboga mieszanka. Niby zasada działania podobna, ale jednak inna.

PS. Pamiętaj, że żaden chemiczny preparat nie przywróci sprawności uszkodzonego układu paliwowego. Zużyte podzespoły wymagają wymiany lub regeneracji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Cześć, jestem zapalonym pasjonatem motoryzacji, majsterkowiczem i bądź co bądź... blogerem. Wkurza mnie życie w wielkim mieście i swój blog motoryzacyjny traktuję jako odskocznię od szarej codzienności. Zresztą, jak to mówią "co za dużo to niezdrowo", hobby nie może być związane z pracą. Tak wiem, na moim blogu często przewija się temat beemek, mam dwie. Siłą rzeczy to właśnie wokół tej marki toczy się moje życie :)