Nie wyobrażam sobie życia bez klimatyzacji w dzisiejszych czasach. To wynalazek pomocny nie tylko w przypadku wielkiego upału, ale również zwiększonej wilgotności powietrza. Klimatyzacja ma za zadanie dbać o czujność kierowcy gwarantując mu wysoki komfort i poprawiać bezpieczeństwo przyspieszając odparowywanie szyb.
Tak, wyjaśniam dziś zasadę działania systemu klimatyzacji samochodowej.
Co to jest A/C? Jak działa klimatyzacja samochodowa
Klimatyzację samochodową cechuje bardzo prosta zasada działania oparta o sprężanie i rozprężanie gazu. Kluczowymi dla całego procesu elementami układu klimatyzacji są:
- kompresor
- parownik
- skraplacz
- osuszacz
- zawór rozprężający
Wszystko połączone za pomocą przewodów elastycznych o bardzo dużej wytrzymałości. Cały układ można podzielić na dwie części wysoko- i niskociśnieniową. Wysokie ciśnienie panuje w skraplaczu, osuszaczu, a parownik ma produkować chłód to w w nim rozpręża się gaz.
Dokładnie na takiej samej zasadzie działają kuchenne lodówki i zamrażarki.
Zasada działania klimatyzacji w samochodzie
Kompresor to w uproszczeniu pompa gazu, której zadaniem jest sprężyć gaz do postaci płynnej. Istnieją kompresory tłokowe i ślimakowe, oba wymagają do poprawnego działania oleju smarującego, który chroni je przed zatarciem.
Gaz z kompresora trafia do skraplacza (zwanego potocznie chłodnicą klimatyzacji). Podczas sprężania gazu w kompresorze klimatyzacji samochodowej powstaje bardzo wysoka temperatura, dlatego na parowniku znajduje się wentylator. Czasem zdarza się, że auto wyposażone w klimatyzację ma jeden wiatrak więcej, aby lepiej odprowadzać ciepło z elementów grzejnych. Bardzo ważnym jest fakt, że parownik jest umieszczony PRZED chłodnicą silnika, a to oznacza że podczas jazdy w upalny dzień dodatkowo ogrzewa płyn chłodniczy znajdujący się w chłodnicy.
Gaz w postaci płynnej z parownika trafia do osuszacza, którego funkcją jest oczyszczanie go z zanieczyszczeń takich jak para wodna, cząstki powietrza czy zanieczyszczenia mechaniczne (np. opiłki z zacierającego się kompresora). Z osuszacza gaz płynie przewodami elastycznymi do zaworu rozprężającego, aby dalej trafić do parownika. Parownik wytwarza zimno tak samo jak dezodorant pod pachą – przez rozprężanie. Zawór rozprężający chroni parownik przed zbyt dużym ciśnieniem i podobnie jak dysza antyperspirantu, rozpyla gaz. Przez tak gwałtowną reakcję przejścia ze stanu ciekłego w gazowy powstaje ujemna temperatura.
Parownik przypomina z wyglądu małą chłodnicę, jest umieszczony w układzie wentylacji. Wentylator nawiewu tłoczy ciepłe powietrze z zewnątrz przez żeberka parownika do wnętrza pojazdu, produkując przyjemny chłód. Czynnik następnie wraca do kompresora klimatyzacji i cały proces wytwarzania chłodu w klimatyzacji samochodowej zapętla się.