Czemu w samochodzie parują szyby?

Czemu w samochodzie parują szyby?

parowanie szyb w samochodzie

Czemu w moim aucie ciągle parują szyby? Zdarza się to w trakcie jazdy i na postoju, kiedy idę do niego każdego ranka szyby są już zaparowane.

Mirosław

Odpowiadam jaki może być powód parowania szyb w aucie:

Szyby w samochodzie mogą parować z kilku powodów, ten który opisujesz oznacza jakąś nieszczelność. Zapewne najbardziej parują szyby wtedy gdy padał deszcz. Woda może dostawać się do wnętrza pojazdu na kilka sposobów:
1. Dziury w podłodze. Ta przypadłość jest najbardziej widoczna jeśli zostawiasz auto zaparkowane na trawniku lub ziemi. Wieczorem i na rano zbiera się tam rosa, która z kolei dostaje się do auta dziurami w podłodze. Ten problem dotyczy starych aut z zaawansowaną korozją nadwozia.
2. Sparciała uszczelka drzwi lub dachu jeśli masz cabrio. Uszczelka nie spełnia już swojej roli, zapewne ugniotła się i nie przylega równo do całej płaszczyzny drzwi. Uszczelka mogła ponadto rozedrzeć się gdy zimą drzwi przymarzły do uszczelek i zostały otworzone siłą.
3. Zatkane kanały odpływowe np. od szyberdachu. W rowkach szyberdachu stałaby woda gdyby nie było w samochodzie kanałów odpływowych. To nimi woda jest odprowadzana na zewnątrz auta.
4. Dziurawy miękki dach w cabrio. Nie muszę tego tłumaczyć 🙂
5. Nieszczelny szyberdach. Powodem nieszczelności może okazać się np. korozja stelażu dachu, sparciałe uszczelki lub niepoprawnie działający mechanizm zamykania dachu.
6. Niefachowo wykonana naprawa wymiany np. podnośnika szyby. Na drzwiach pod boczkiem znajduje się specjalna mata która ma za zadanie zatrzymać wodę.
7. Źle wklejona przednia szyba. Woda dostaje się w miejscach klejenia.
8. Do wymiany filtr kabinowy. Często zdarza się, że filtr kabinowy jest zawilgocony i dlatego zebrana w nim wilgoć transportowana jest nawiewem do wnętrza pojazdu. Dzieje się tak jeśli nie był bardzo dawno wymieniany lub dostaje się do niego woda.

Parowanie szyb może też wynikać z dużej wilgotności w powietrzu np. bezpośrednio po deszczu lub zamkniętego obiegu powietrza. W deszczową pogodę najlepiej uruchomić klimatyzację. Osusza ona powietrze, które wylatuje z nawiewu i tym samym zapobiega parowaniu.
Ewentualnie, ale to mało prawdopodobne może się również zdarzyć, że otwory wentylacji które są w bagażniku zostały całkiem zatkane. Wytłumaczę to na prostej zasadzie, gdyby nie było otworów wentylacyjnych w bagażniku to którędy miałoby uciekać powietrze pompowane do wnętrza przez nawiew? Te otwory mogą być umieszczone pod tapicerką.

Pamiętaj:

  • najpierw sprawdź filtr kabinowy
  • parowanie na postoju powoduje nieszczelność z powodu której woda dostaje się do środka auta
  • parowanie w trakcie jazdy jest spowodowane zamkniętym obiegiem wentylacji
  • możesz zapobiec parowaniu szyb w deszczową pogodę włączając klimatyzację

Ciekawostka:

Często słyszę, że ktoś ma w aucie ryż w skarpecie i dzięki temu nie parują szyby. Bzdura, w sprawnym aucie szyby nie mają prawa parować. Nie ma potrzeby stosowania żadnych pochłaniaczy wilgoci.

Pasjonat motoryzacji, majsterkowicz i bloger. Wkurzony życiem w wielkim mieście bloga traktuję jako odskocznię od szarej codzienności.