Parowanie szyb w samochodzie – co jest powodem?
Dlaczego ciągle parują szyby w moim samochodzie? Zdarza się to w trakcie jazdy i na postoju, kiedy idę do niego każdego ranka szyby są już zaparowane.
Mirosław
Odpowiadam jaki może być powód parowania szyb w aucie:
Szyby w samochodzie mogą parować z kilku powodów, ten który opisujesz oznacza jakąś nieszczelność. Zapewne najbardziej parują szyby wtedy gdy padał deszcz. Woda może dostawać się do wnętrza pojazdu na kilka sposobów:
1. Dziury w podłodze. Ta przypadłość jest najbardziej widoczna jeśli zostawiasz auto zaparkowane na trawniku lub ziemi. Wieczorem i na rano zbiera się tam rosa, która z kolei dostaje się do auta dziurami w podłodze. Ten problem dotyczy starych aut z zaawansowaną korozją nadwozia.
2. Sparciała uszczelka drzwi lub dachu jeśli masz cabrio. Uszczelka nie spełnia już swojej roli, zapewne ugniotła się i nie przylega równo do całej płaszczyzny drzwi. Uszczelka mogła ponadto rozedrzeć się gdy zimą drzwi przymarzły do uszczelek i zostały otworzone siłą.
3. Zatkane kanały odpływowe np. od szyberdachu. W rowkach szyberdachu stałaby woda gdyby nie było w samochodzie kanałów odpływowych. To nimi woda jest odprowadzana na zewnątrz auta.
4. Dziurawy miękki dach w cabrio. Nie muszę tego tłumaczyć 🙂
5. Nieszczelny szyberdach. Powodem nieszczelności może okazać się np. korozja stelażu dachu, sparciałe uszczelki lub niepoprawnie działający mechanizm zamykania dachu.
6. Niefachowo wykonana naprawa wymiany np. podnośnika szyby. Na drzwiach pod boczkiem znajduje się specjalna mata która ma za zadanie zatrzymać wodę.
7. Źle wklejona przednia szyba. Woda dostaje się w miejscach klejenia.
8. Do wymiany filtr kabinowy. Często zdarza się, że filtr kabinowy jest zawilgocony i dlatego zebrana w nim wilgoć transportowana jest nawiewem do wnętrza pojazdu. Dzieje się tak jeśli nie był bardzo dawno wymieniany lub dostaje się do niego woda.
9. Nieszczelna przednia szyba. np. po nieudanej usłudze wklejenia
Parowanie szyb w samochodzie podczas deszczu
Parowanie szyb w samochodzie może też wynikać z dużej wilgotności w powietrzu np. podczas deszczu lub w przypadku zamkniętego obiegu powietrza. W deszczową pogodę najlepiej uruchomić klimatyzację. Osusza ona powietrze i dobrze odparowuje szyby. Suche powietrze wylatuje z nawiewu i tym samym zapobiega parowaniu.
Ewentualnie, ale to mało prawdopodobne może się również zdarzyć, że otwory wentylacji które są w bagażniku zostały całkiem zatkane. Wytłumaczę to na prostej zasadzie, gdyby nie było otworów wentylacyjnych w bagażniku to którędy miałoby uciekać powietrze pompowane do wnętrza przez nawiew? Te otwory mogą być umieszczone pod tapicerką.
Pamiętaj:
- najpierw sprawdź filtr kabinowy
- parowanie na postoju powoduje nieszczelność z powodu której woda dostaje się do środka auta
- parowanie w trakcie jazdy jest spowodowane zamkniętym obiegiem wentylacji
- możesz zapobiec parowaniu szyb w deszczową pogodę włączając klimatyzację
Ciekawostka:
Często słyszę, że ktoś ma na parujące szyby w samochodzie ryż w skarpecie i dzięki temu nie jest mniej pary. Bzdura, w sprawnym aucie szyby nie mają prawa parować. Nie ma potrzeby stosowania żadnych pochłaniaczy wilgoci.
U mnie sposobem na parujące szyby w samochodzie podczas deszczu okazała się wymiana podszybia. Woda zaciekała na filtr kabinowy i wilgoć była przed długi czas jeszcze zaciągana do środka auta.
Długo myślałam czemu parują szyby w aucie od wewnątrz w trakcie jazdy. Faktycznie pomogła dłuższa trasa i wygrzanie porządnie środka, chyba było dużo wilgoci nagromadzonej w fotelach i tapicerce.