wybór interfejsu obd do diagnostyki

Który interfejs diagnostyczny OBD wybrać do swojego auta?

Postanowiłem spisać w jednym miejscu swoje doświadczenia z komputerową diagnostyką aut. W swoim motoryzacyjnym świecie miałem do czynienia z Fiatami, BMW i Peugeotem. Mnogość interfejsów na rynku może przyprawić o zawrót głowy, ale po przeczytaniu tego poradnika znajdziesz rozwiązanie idealne dla siebie.

Interfejsy OBD uniwersalne

Istnieją na rynku interfejsy uniwersalne
Teoretycznie każdy program potrafi odczytać błędy, jednak czasem zdarza się, że widziane są one jako nieznany kod usterki. Nie jest to słaba strona samego interfejsu, ale często ograniczenie oprogramowania do jego obsługi. Producenci interfejsów diagnostycznych próbują stworzyć urządzenie uniwersalne jednak mnogość rozwiań technologicznych, protokołów komunikacji i softów modułowych zadania nie ułatwia. Tworząc oprogramowanie trzeba zdecydować się na jakieś kompromisy i dlatego najlepiej wspierane są marki popularne, a marki egzotyczne już mniej. Nikogo nie powinno dziwić, że im auto starsze tym lepsza kompatybilność.

Najpopularniejsze interfejsy uniwersalne:

ELM 327

elm 327

W zasadzie najprostszy, najtańszy interfejs o najwyższej dostępności. Wydany w każdej możliwej wersji od kablowej na usb, przez Bluetooth po Wi-Fi co zapewnia super kompatybilność z każdym możliwym urządzeniem od komputerów po smartfony na każdym możliwym systemie operacyjnym. Mnogość aplikacji od darmowych po płatne pozwala na podstawową diagnostykę prawie każdego auta. Nie jest to jednak interfejs, który zaspokoi wymagania mechaników, ale dla hobbysty jak najbardziej.

AutoCom CDP / Delphi DS150 / MultiDiag / Snooper+

autocom cdp+

Mówi się, że jak cos jest do wszystkiego to jest o kant d*py potłuc, szczęśliwie ta reguła nie ma tu zastosowania. Cena 10tys złotych w końcu zobowiązuje 🙂
Tak na prawdę jest to bardzo rozbudowany multiplekser, który potrafi łączyć się przez wszystkie używane w autach protokoły komunikacji. Urządzenie produkowane pod wieloma markami (AutoCom, Delphi, Wurth), ale tak na prawdę wszystkie bazują na tych samych podzespołach. To interfejs najbardziej elastyczny do zastosowań profesjonalnych. Dzięki rozbudowanemu oprogramowaniu pozwala na diagnostykę, serwis i adaptacje praktycznie wszystkich modułów w autach wszystkich marek. Brakuje mu jednak funkcji typowych dla oprogramowania dedykowanego pod konkretną markę jak chociażby sprawdzenie zapełnienia filtra DPF w moim Peugeocie.
Super możliwością jest włączenie trybu eOBD w którym urządzenie samo wykrywa protokół, a następnie jest w stanie odczytać błędy i parametry nawet dla nowych aut których teoretycznie software jeszcze nie obsługuje. Dodatkowym plusem jest możliwość aktualizacji firmware multipleksera, to gwarancja kompatybilności na ładnych parę lat, nawet kiedy pojawią się nowe protokoły to dzięki aktualizacji sprzęt będzie je obsługiwać.
Istnieją chińskie podróbki tego sprzętu, które nie różnią się teoretycznie podzespołami, są niestety nielegalne.

Wady i zalety interfejsów uniwersalnych

Plusy:

  • obsługa wielu marek
  • uniwersalność
  • wykonywanie adaptacji

Minusy:

  • zwykle ograniczone oprogramowanie
  • super wysoka cena interfejsów dobrej jakości
  • częsty brak możliwości odczytu wszystkich parametrów
  • zwykle ograniczone tylko do diagnostyki i adaptacji

Interfejsy OBD dedykowane

Osobiście uwielbiam ten typ interfejsów. Oferują one praktycznie nieograniczone możliwości w ramach diagnostyki i kodowania aut od jednego producenta. Mając na uwadze, że taki dla przykładu Volkswagen produkuje jeszcze Seata, Skodę i Audi. Dzięki jednemu interfejsowi OBD możemy uzyskać naprawdę spore pokrycie obsługiwanych aut. Wszystkie auta są produkowane na takich samych podzespołach, a więc i oprogramowanie układowe jest takie samo. Są też w stanie lepiej odczytać błędy i zamrożone ramki. Przykładowo żaden skaner uniwersalny nie potrafił zdiagnozować uszkodzenia katalizatora w moim Fiacie Punto, a MultiEcuScan zrobił to bezbłędnie. Programy do obsługi konkretnych marek posiadają też o wiele lepsze bazy błędów.
Już nawet najtańszy dedykowany interfejs potrafi wraz z dobrym oprogramowaniem dorównać serwisowi ASO.

Kilka przykładów interfejsów dedykowanych:

BMW / Mini
Interfejs: K+DCAN

bmw-inpa

Interfejs diagnostyczny OBD dla BMW współpracuje również z Mini, w połączeniu z programami INPA i NCS Expert oferuje nieograniczone możliwości jeśli chodzi o diagnostykę, testy, adaptacje i kodowanie. Podaje też lepsze wyjaśnienie błędów, czyta zamrożone ramki (potrafi nawet podać ilość wystąpień błędu) i łączy się ze wszystkimi możliwymi modułami. Jeśli posiadasz auto starsze niż rocznik 2000 warto zaopatrzyć się dodatkowo w 20 pinowy adapter. Stare auta tej marki posiadają drugie złącze pod maską. Warto to zweryfikować przed zakupem, bo jeśli masz takie złącze to przez OBD w kabinie połączysz się tylko z komputerem silnika.

Grupa FCA (Fiat / Alfa Romeo / Lancia)
Interfejs: OBD2 VAG KKL + FIATECUSCAN

interfejs obd vag-kkl-fiat

Interfejs dedykowany jednocześnie dla Volkswagena i grupy Fiata. Ten interfejs OBD wyposażony jest w przełącznik, który zamienia połączenia pinów we wtyczce, dzięki temu można diagnozować różne moduły (Silnik, Airbag, ABS, moduł komfortu). Minusem tego interfejsu był brak możliwości diagnostyki układu wspomagania kierownicy (w Punto siada często wspomaganie). W tym przypadku o dziwo z pomocą przyszedł ELM327, program od Fiata go obsługuje.

Grupa PSA (Peugeot / Citroen)
Interfejs: Lexia

psa-obd

Praktycznie funkcjonalnością pokrywa się 1:1 w stosunku do tego co posiadają serwisy autoryzowane. Nic dodać nic ująć 🙂

Wady i zalety interfejsów dedykowanych

Plusy:

  • pełna obsługa aut konkretnej marki lub grupy marek
  • dedykowane do danej marki oprogramowanie
  • możliwość kodowania i chiptuningu
  • możliwość adaptacji i kodowania nowych funkcji

Minusy:

  • ograniczenie tylko do jednej grupy marek

Skanery diagnostyczne

Kiedy nie liczy się kasa to skaner diagnostyczny może stanowić świetne narzędzie usprawniające codzienną pracę mechanika. Główną przewagą skanera nad interfejsem to brak potrzeby posiadania komputera z dodatkowym oprogramowaniem. Takie urządzenia są same w sobie wystarczające do diagnostyki. Posiadają klawiaturę, ekran i własne zasilanie.

skaner obd

Absolutnie NIE WARTO kupować skanerów wątpliwej jakości za mniej niż 400zł. Skanery te bazują na podstawowej komunikacji standardu OBD i mają braki w bazach błędów, do tego dochodzą źle przetłumaczone teksty. Mogą też pojawiać się problemy z obsługą wielu aut z uwagi na brak obsługi nowszych protokołów komunikacji, problem stanowią też odczyty parametrów. Nadają się jedynie do odczytania błędów i ich skasowania, chociaż i to nie zawsze wychodzi im dobrze.

Chcesz mieć dobry skaner, to musisz wydać trochę kasy, ale finalnie może się to opłacić. Warto szukać takiego skanera, który będzie posiadał okresowe aktualizacje oprogramowania.

Podsumowując, który interfejs wybrać?

Jeśli jesteś zawodowym mechanikiem to powinieneś wybrać interfejs uniwersalny pokroju AutoComa lub markowy skaner diagnostyczny. Biorąc pod uwagę jednak jego pewne ograniczenia w zakresie obsługi różnych marek i modeli powinieneś trzymać w zanadrzu na specjalne okazje najtańsze skanery dedykowane wraz z oprogramowaniem do konkretnych marek. Tylko w taki sposób zapewnisz sobie pełną obsługę serwisową aut.

Jeśli chcesz diagnozować swoje prywatne auto lub zaczynasz przygodę z mechaniką to zastanów się czego oczekujesz od interfejsu. Jeśli chcesz tylko czytać błędy i parametry to zaopatrz się w najtańszego ELMa na bluetooth. Gdy masz w planach odblokować ukryte funkcje to zdecyduj się na taki który jest dedykowany do konkretnej marki i zainstaluj na laptopie odpowiedni program, a wtedy Twój samochód nie będzie miał przed Tobą tajemnic.

3 KOMENTARZE

  1. Jeśli chodzi o diagnozowanie usterek we własnym samochodzie to warto dodać, że oprócz zakupu dedykowanego kabla trzeba też mieć odpowiedni program i często to one różnią się funkcjonalnością i możliwościami. Może kolejny artykuł będzie o takim oprogramowaniu?

  2. czy jestes wskazać mi, który z interfejsów jest najlepszy do bmw? z tego co wiem to kodowanie nie tylko inpa sie robi, est jeszcze jakis soft co wyglada jak schematy blokowe

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pasjonat motoryzacji, majsterkowicz i bloger. Wkurzony życiem w wielkim mieście bloga traktuję jako odskocznię od szarej codzienności.