wybór interfejsu obd do diagnostyki

Jaki interfejs diagnostyczny OBD wybrać do swojego auta?

Postanowiłem spisać w jednym miejscu swoje doświadczenia z komputerową diagnostyką aut. W swoim motoryzacyjnym świecie miałem do czynienia z Fiatami, BMW i Peugeotem. Mnogość interfejsów diagnostycznych na OBD i OBD2 na rynku może przyprawić o zawrót głowy, ale po przeczytaniu tego poradnika znajdziesz rozwiązanie idealne dla siebie.

Interfejsy OBD do wszystkich marek uniwersalne

Istnieją na rynku interfejsy uniwersalne do wszystkich marek.
Teoretycznie każdy uniwersalny program do diagnostyki samochodu potrafi odczytać błędy, jednak czasem zdarza się, że widziane są one jako nieznany kod usterki. Nie jest to słaba strona samego interfejsu, ale często ograniczenie oprogramowania do jego obsługi. Producenci interfejsów diagnostycznych próbują stworzyć urządzenie uniwersalne jednak mnogość rozwiań technologicznych, protokołów komunikacji i softów modułowych zadania nie ułatwia. Tworząc oprogramowanie diagnostyczne trzeba zdecydować się na jakieś kompromisy i dlatego najlepiej wspierane są marki popularne, a marki egzotyczne już mniej. Nikogo nie powinno dziwić, że im auto starsze tym lepsza kompatybilność, te protokoły są bardziej rozpracowane.

Najpopularniejsze interfejsy uniwersalne:

Vgate vLinker MC

vLinker obd interfejs z elm 327

Wśród wszystkich dongli elm wybrałem celowo vLinkera MC, ponieważ zaskoczył mnie on jakością wykonania i tym, że zawsze po prostu działa. Jeśli chcesz zrobić komuś prezent lub kupić interfejs do podstawowej diagnostyki silnika, to rozwiązanie idealne i na lata. Interfejs ma też ogromny potencjał, wspiera w pełni protokoły Forda oraz GM, a nawet bez problemu pozwala zakodować nowe funkcje w BMW po 2008 roku (oficjalnie wspiera go programista narzędzia bimmer-tool). Obstawiam, że to kwestia czasu, kiedy tylko pojawi się więcej aplikacji zdolnych wykorzystać potencjał tego interfejsu. Ponadto w pełni obsługuje komendy ELM 327, dzięki temu jest kompatybilny z każdą aplikacją diagnostyczną na android i phone (testowałem osobiście).

ELM 327

elm 327

W zasadzie najprostszy, najtańszy interfejs o najwyższej dostępności. Wydany w każdej możliwej wersji od kablowej na usb, przez Bluetooth po Wi-Fi co zapewnia super kompatybilność z każdym możliwym urządzeniem od komputerów po smartfony na każdym możliwym systemie operacyjnym. Mnogość aplikacji od darmowych po płatne pozwala na podstawową diagnostykę prawie każdego auta. Nie jest to jednak interfejs, który zaspokoi wymagania mechaników, ale dla hobbysty jak najbardziej.

Minusem wszystkich tanich dongli ELM jest krótki czas działania, średnio po pół roku zawsze musiałem kupić kolejny, czyli pieniądze trochę wyrzucane w błoto.

AutoCom CDP / Delphi DS150 / MultiDiag / Snooper+

autocom cdp+

Mówi się, że jak cos jest do wszystkiego to jest o kant d*py potłuc, szczęśliwie ta reguła nie ma tu zastosowania. Cena 10tys złotych w końcu zobowiązuje 🙂
Tak na prawdę jest to bardzo rozbudowany multiplekser, który potrafi łączyć się przez wszystkie używane w autach protokoły komunikacji. Urządzenie produkowane pod wieloma markami (AutoCom, Delphi, Wurth), ale tak na prawdę wszystkie bazują na tych samych podzespołach. To interfejs najbardziej elastyczny do zastosowań profesjonalnych. Dzięki rozbudowanemu oprogramowaniu pozwala na diagnostykę, serwis i adaptacje praktycznie wszystkich modułów w autach wszystkich marek. Brakuje mu jednak funkcji typowych dla oprogramowania dedykowanego pod konkretną markę jak chociażby sprawdzenie zapełnienia filtra DPF w moim Peugeocie.
Super możliwością jest włączenie trybu eOBD w którym urządzenie samo wykrywa protokół, a następnie jest w stanie odczytać błędy i parametry nawet dla nowych aut których teoretycznie software jeszcze nie obsługuje. Dodatkowym plusem jest możliwość aktualizacji firmware multipleksera, to gwarancja kompatybilności na ładnych parę lat, nawet kiedy pojawią się nowe protokoły to dzięki aktualizacji sprzęt będzie je obsługiwać.
Istnieją chińskie podróbki tego sprzętu, które nie różnią się teoretycznie podzespołami, są niestety nielegalne.

Wady i zalety interfejsów uniwersalnych

Plusy:

  • obsługa wielu marek
  • uniwersalność
  • wykonywanie adaptacji

Minusy:

  • zwykle ograniczone oprogramowanie
  • super wysoka cena interfejsów dobrej jakości
  • częsty brak możliwości odczytu wszystkich parametrów
  • zwykle ograniczone tylko do diagnostyki i adaptacji
  • często ograniczone tylko do połączenia z silnikiem

Interfejsy OBD dedykowane do wybranych marek

Osobiście uwielbiam ten typ interfejsów. Oferują one praktycznie nieograniczone możliwości w ramach diagnostyki i kodowania aut od jednego producenta. Mając na uwadze, że taki dla przykładu Volkswagen produkuje jeszcze Seata, Skodę i Audi. Dzięki jednemu interfejsowi OBD / OBD2 możemy uzyskać naprawdę spore pokrycie obsługiwanych aut. Wszystkie auta są produkowane na takich samych podzespołach, a więc i oprogramowanie układowe jest takie samo. Są też w stanie lepiej odczytać błędy i zamrożone ramki. Przykładowo żaden skaner uniwersalny nie potrafił zdiagnozować uszkodzenia katalizatora w moim Fiacie Punto, a MultiEcuScan zrobił to bezbłędnie. Programy do obsługi konkretnych marek posiadają też o wiele lepsze bazy błędów.
Już nawet najtańszy dedykowany interfejs potrafi wraz z dobrym oprogramowaniem dorównać serwisowi ASO.

Kilka przykładów interfejsów dedykowanych:

BMW / Mini
Interfejs: K+DCAN

bmw-inpa

Interfejs diagnostyczny OBD dla BMW współpracuje również z Mini, w połączeniu z programami INPA i NCS Expert oferuje nieograniczone możliwości jeśli chodzi o diagnostykę, testy, adaptacje i kodowanie. Podaje też lepsze wyjaśnienie błędów, czyta zamrożone ramki (potrafi nawet podać ilość wystąpień błędu) i łączy się ze wszystkimi możliwymi modułami. Jeśli posiadasz auto starsze niż rocznik 2000 warto zaopatrzyć się dodatkowo w 20 pinowy adapter. Stare auta tej marki posiadają drugie złącze pod maską. Warto to zweryfikować przed zakupem, bo jeśli masz takie złącze to przez OBD w kabinie połączysz się tylko z komputerem silnika.

Grupa FCA (Fiat / Alfa Romeo / Lancia)
Interfejs: OBD2 VAG KKL + FIATECUSCAN

interfejs obd vag-kkl-fiat

Interfejs dedykowany jednocześnie dla Volkswagena i grupy Fiata. Ten interfejs OBD wyposażony jest w przełącznik, który zamienia połączenia pinów we wtyczce, dzięki temu można diagnozować różne moduły (Silnik, Airbag, ABS, moduł komfortu). Minusem tego interfejsu był brak możliwości diagnostyki układu wspomagania kierownicy (w Punto siada często wspomaganie). W tym przypadku o dziwo z pomocą przyszedł ELM327, program od Fiata go obsługuje.

Grupa PSA (Peugeot / Citroen)
Interfejs: Lexia

psa-obd

Praktycznie funkcjonalnością pokrywa się 1:1 w stosunku do tego co posiadają serwisy autoryzowane. Nic dodać nic ująć 🙂

Wady i zalety interfejsów dedykowanych

Plusy:

  • pełna obsługa aut konkretnej marki lub grupy marek
  • dedykowane do danej marki oprogramowanie
  • możliwość kodowania i chiptuningu
  • możliwość adaptacji i kodowania nowych funkcji

Minusy:

  • ograniczenie tylko do jednej grupy marek

Skanery diagnostyczne

Kiedy nie liczy się kasa to skaner diagnostyczny może stanowić świetne narzędzie usprawniające codzienną pracę mechanika. Główną przewagą skanera nad interfejsem to brak potrzeby posiadania komputera z dodatkowym oprogramowaniem. Takie urządzenia są same w sobie wystarczające do diagnostyki. Posiadają klawiaturę, ekran i własne zasilanie.

skaner obd

Absolutnie NIE WARTO kupować skanerów wątpliwej jakości za mniej niż 400zł. Skanery te bazują na podstawowej komunikacji standardu OBD i mają braki w bazach błędów, do tego dochodzą źle przetłumaczone teksty, nie raz wprowadzające w błąd. Mogą też pojawiać się problemy z obsługą wielu aut z uwagi na brak obsługi nowszych protokołów komunikacji, problem stanowią też odczyty parametrów. Nadają się jedynie do odczytania błędów i ich skasowania, chociaż i to nie zawsze wychodzi im dobrze.

Chcesz mieć dobry skaner, to musisz wydać trochę kasy, ale finalnie może się to opłacić. Warto szukać takiego skanera, który będzie posiadał okresowe aktualizacje oprogramowania.

Podsumowując, jaki interfejs wybrać?

Jeśli jesteś zawodowym mechanikiem to powinieneś wybrać interfejs uniwersalny pokroju AutoComa lub markowy skaner diagnostyczny. Biorąc pod uwagę jednak jego pewne ograniczenia w zakresie obsługi różnych marek i modeli powinieneś trzymać w zanadrzu na specjalne okazje najtańsze skanery dedykowane wraz z oprogramowaniem do konkretnych marek. Tylko w taki sposób zapewnisz sobie pełną obsługę serwisową aut.

Jeśli chcesz diagnozować swoje prywatne auto lub zaczynasz przygodę z mechaniką to zastanów się czego oczekujesz od interfejsu. Jeśli chcesz tylko czytać błędy i parametry to zaopatrz się w najtańszego ELMa na bluetooth. Gdy masz w planach odblokować ukryte funkcje to zdecyduj się na taki który jest dedykowany do konkretnej marki i zainstaluj na laptopie odpowiedni program, a wtedy Twój samochód nie będzie miał przed Tobą tajemnic.

17 KOMENTARZY

  1. Witam, mam pytanie odnośnie ELM 327 vgate, czy połączy się z vw passat 2000r diesel i peugeot 307 2003r diesel? nie mogę doszukać się nigdzie info. W peugeotcie mam do usunięcia poduche i spr. czujnika abs/esp, i boję się że nie podejdzie, a do vw tylko dodatkowo🙂 z góry dziękuję za podpowiedź😉

    • Kolego elm 327 podstawowo nie łączy się z niczym innym jak silnik(z małymi wyjątkami w zależności od marki).Wiec jeśli chcesz sprawdzić coś w kilku markach to Autocom raczej będzie najbardziej odpowiedni.A jeśli chcesz coś więcej robić to polecam interfejsy dedykowane do marki.Pozdrawiam.

    • Tak, widziałem raz gościa który wyłączył ostrzeżenie o niezapiętych pasach nowym Leonie (2012 – dla mnie to nowe XD). Coś tam to jednak chyba potrafi. Obawiam się jednak, że aplikacja będzie cholernie uproszczona, więc jeśli jesteś mechanikiem to chyba lepiej VAG-COM lub VCDS.

  2. Witam, jestem kompletnie zielona jeśli chodzi o auto, dlatego tutaj zadam pytanie. Chciałabym kupić dla męża- skaner diagnostyczny (jeśli to w ogóle to ma być), tylko do kasowania błędów/ komunikatów (nie wiem jak to fachowo określić), żeby nie musiał kilka razy w roku jeździć na warsztat i za to ekstra płacić. Czy oprócz tego skanera muszę kupić interfejs? Auto jest dość nowe ma 2 lata opel astra w gazie (nie wiem, czy to ma znaczenie) Aha i nie chcę tego sprzętu tylko na opla, bo pewnie za jakieś 3 lata mąż zmieni auto. Jaki model skanera wybrać???

    • Poszukaj na allegro “ELM 327 VGATE”. Kup taki za ok 50 – 80 zł, są fajnie zapakowane, nadadzą się na prezent. Do tego mąż będzie musiał zainstalować aplikację w smartfonie do podstawowej diagnostyki i usuwania błedów. Nie inwestuj w żadne skanery, ani nic droższego, bo one nie radzą sobie z autami po 2015 r. Musiałabyś kupić np. AUTEL MaxiCOM z aktualizacjami, ale to wydatek rzędu 2500 zł. Z doświadczenia wiem, że w nowych autach raczej nie ma problemów i pieniądz się nigdy nie zwróci.

    • Mamy już 2020 😋 Chodziło Ci pewnie o tester diagnostyczny do samochodu z 2019 roku?

      Osobiście nie lubię testerów, zamiast nich wolę używać laptopa z programem. Jeśli jednak chcesz kupić tester (w pewnych sytuacjach faktycznie jest wygodniejszy) to zwróć uwagę czy Twój samochód jest na liście obsługiwanych aut.

  3. Dzięki! Nie miałem kompletnie pojęcia jaki interfejs na obd2 wybrać i gdzie szukać. Nakierowałeś mnie trochę

  4. czy jestes wskazać mi, który z interfejsów jest najlepszy do bmw? z tego co wiem to kodowanie nie tylko inpa sie robi, est jeszcze jakis soft co wyglada jak schematy blokowe

  5. Jeśli chodzi o diagnozowanie usterek we własnym samochodzie to warto dodać, że oprócz zakupu dedykowanego kabla trzeba też mieć odpowiedni program i często to one różnią się funkcjonalnością i możliwościami. Może kolejny artykuł będzie o takim oprogramowaniu?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, jestem zapalonym pasjonatem motoryzacji, majsterkowiczem i bądź co bądź... blogerem. Wkurza mnie życie w wielkim mieście i swój blog motoryzacyjny traktuję jako odskocznię od szarej codzienności. Zresztą, jak to mówią "co za dużo to niezdrowo", hobby nie może być związane z pracą. Tak wiem, na moim blogu często przewija się temat beemek, mam dwie. Siłą rzeczy to właśnie wokół tej marki toczy się moje życie :)