Toyota GT86 – auto z potencjałem na klasyka
Dla miłośników motoryzacji samochody Toyota stanowią jeden z ważniejszych obiektów zainteresowania. Wynika to z faktu, że marka ta wypuściła na rynek wiele aut o unikatowym wyglądzie i sportowym charakterze. Spora grupa z nich po latach zyskała miano legendarnych klasyków. Wszystko wskazuje na to, że już wkrótce do grona tego może dołączyć kolejny model – GT86. Choć jeszcze stosunkowo młody, ma ogromny potencjał na zostanie youngtimerem. Z tego artykułu dowiesz się, z czego to wynika. Jeśli planujesz jego kupno, znajdziesz tu także cenne informacje związane z typowymi usterkami tego auta. Sprawdź, w które części warto się zaopatrzyć, aby przeprowadzić pierwszy serwis po zakupie – skorzystaj z podpowiedzi specjalistów.
Mały, ale wariat
GT86 w pierwszej wersji było produkowane w latach 2012-16, natomiast w roku 2017 przeszło duży face lifting. Projektując ten samochód, Toyota postawiła sobie za główny cel zagwarantowanie użytkownikom możliwości przeniesienia się w czasie do końca ubiegłego stulecia pod kątem radości z jazdy. Patrząc na wygląd tego auta, można wyraźnie zauważyć, że inspiracją były „zadziorne” coupe z lat 90. XX wieku.
Oprócz klasycznej linii nadwozia wyróżnia się ono także prostym wnętrzem, w którym znaleźć można m.in.:
- stosunkowo niewielką, sportową kierownicę,
- klasyczną dźwignię hamulca ręcznego,
- minimalistyczną deskę rozdzielczą z zestawem podstawowych zegarów.
Ponieważ celem było wierne odwzorowanie wrażeń z jazdy samochodem z ubiegłego stulecia, Toyota postawiła na…silnik wolnossący. Nie da się ukryć, że już w 2012 roku było to rozwiązanie dość niecodzienne, szczególnie w przypadku aut o sportowym charakterze. GT86 ma pod maską silnik typu boxer zaprojektowany przez Subaru – 2-litrowa jednostka o mocy 200 KM.
Jest to motor, z którego serwisem poradzi sobie każdy, a części do niego są stosunkowo niedrogie. Niestety ma pewne mankamenty, choć na szczęście są one drobne. Niech Cię nie zwiedzie jego pozornie niewielka moc. Samochód jest bowiem lekki (poniżej 1300 kg), ma niską linię nadwozia, jest wyposażony w tylny napęd oraz ręczną skrzynię biegów, a do tego ma wąskie opony. To recepta na świetny wóz do driftowania i za to ceniony jest przez miłośników mocnych wrażeń za kierownicą!
Subaru BRZ – model bliźniaczy GT86
Wykorzystanie silnika Subaru w Toyocie GT86 nie jest kwestią przypadku. Auto to powstawało bowiem przy współpracy z tą marką i ma u niej swojego brata bliźniaka – model BRZ. Oba samochody zarówno wyglądają identycznie, jak i mają praktycznie taką samą konstrukcję. Stylistycznie nawiązują do cenionej legendy motoryzacji. Inspiracją dla projektantów nadwozia była bowiem Toyota AE83, produkowana w latach 1983-87. Jako ciekawostkę warto dodać, że bazą dla tego modelu była z kolei 5. generacja Corolli.
Zarówno GT86 (na rynku amerykańskim sprzedawane pod nazwą Scion FR-S), jak i Subaru BRZ mają tę samą jednostkę napędową. Co ważne, auta te w pewnym stopniu zostały fabrycznie przystosowane do jazdy bokiem. Można czerpać radość z niej bez konieczności wymiany niektórych części i inwestowania w skomplikowany serwis. Toyota GT86 ma bowiem szperę, czyli częściowo zblokowany mechanizm różnicowy, co ułatwia wejście w poślizg. Pamiętaj, że dotyczy to tylko modeli z ręczną skrzynią biegów. Dodatkowo kierowca może jednym przyciskiem całkowicie wyłączyć system kontroli trakcji.
Jeśli silnik to tylko boxer!
Aspirująca do miana youngtimera Toyota GT86 ma całkiem przyzwoite przyspieszenie jak na auto z silnikiem wolnossącym. Prędkość 100 km/h osiąga w czasie około 7,6 s. Oprócz tego motor ten:
- generuje 205 Nm momentu obrotowego przy prędkości 6400 obr./min.,
- odznacza się średnim spalaniem na poziomie 7,8 l/100 km,
- pozwala rozpędzić samochód do 226 km/h.
Jednak pamiętaj, że jest to boxer, legendarna jednostka napędowa, wręcz uwielbiana przez miłośników tuningu. Jak zapewne już zauważyłeś, silnik ten pokazuje swój „pazur” dopiero w wysokim zakresie prędkości obrotowych. W efekcie na niższym poziomie brakuje mu nieco mocy, ale na szczęście tę można w prosty sposób zwiększyć. Popularność tego boxera pośród tunerów sprawiła, że wielu producentów wypuszcza na rynek przeznaczone do niego części tuningowe. Tym samym serwis tej Toyoty jest wyjątkowo prosty, gdyż wszystko pasuje do siebie bez konieczności robienia dodatkowych przeróbek.
Jedną z firm oferujących wiele podzespołów do tuningu samochodu GT86 jest TRD. Produkuje m.in. ulepszone filtry powietrza wraz z obudową i większą rurą dolotową. Montaż tych elementów wyraźnie podnosi moc silnika oraz jego moment obrotowy. Jednak oferta z częściami do tego modelu jest znacznie szersza i obejmuje także:
- zmodyfikowane elementy układu wydechowego ze stali nierdzewnej – są bardzo żywotne, ale przede wszystkim zmieniają brzmienie jednostki napędowej,
- sportowe klocki hamulcowe – mieszanka do wykonania okładzin ciernych została wzbogacona o poliamidowo-ceramiczny komponent,
- sprężyny zawieszenia pozwalające obniżyć samochód aż o 2,5 cm,
- ulepszone stabilizatory poprzeczne do obu osi – znacząco ograniczają przechyły auta podczas wchodzenia w zakręty z dużą szybkością.
Oczywiście możliwości modyfikacji i usportowienia Toyoty GT86 są dużo szersze. W dobrych serwisach wykonuje się także m.in. tuning elektroniczny silnika czy przerabia niektóre części.
Wersje specjalne
Co warte podkreślenia, w okresie produkcji tego samochodu Toyota wypuściła na rynek kilka jego limitowanych serii. To dziś prawdziwe perełki, często poszukiwane przez fanów dobrej motoryzacji. Jedną z nich jest GT Cup Edition z 2013 roku. Ciekawostką jest tutaj fakt, że kupująca go w salonie osoba dostawała…karnet VIP na niemiecki tor wyścigowy Nürburgring. Zmiany względem modelu bazowego były kosmetyczne i obejmowały:
- 18-calowe felgi aluminiowe OZ Ultraleggera,
- unikalny kolor nadwozia (do wyboru były 3 wersje),
- skórę Alcantara we wnętrzu,
- wygrawerowany na aluminiowej tabliczce napis „Cup Edition” – znajduje się w kabinie na tunelu środkowym.
Innym ciekawym przykładem modelu limitowanego jest Toyota GT86 TRD Special Edition z 2019 roku. W przypadku tego samochodu zmiany dotyczyły już zarówno kosmetyki, jak i części mechanicznych, choć silnik pozostał ten sam. Na uwagę zasługuje jeszcze GT86 Hakone z 2020 roku. W tej wersji auto zachowało swój klasyczny wygląd, ale zostało znacząco ulepszone we wnętrzu. Dodatkowo pojawił się unikalny kolor lakieru nadwozia – Hakone Green.
Czy warto kupić Toyotę GT86 lub Subaru BRZ?
Obecnie na rynku najłatwiej znaleźć Toyotę GT86 po face liftingu, a więc z lat od 2016 do 2020. Jej zakup, podobnie jak bliźniaczego Subaru BRZ, jak najbardziej jest godny rozważenia. Samochody te są stosunkowo młode, a więc w najbliższych latach będą tracić na wartości. Jednak z racji na fakt, że już obrastają legendą, jest duża szansa na zmianę tego trendu.
Być może już za dekadę zyskają miano youngtimerów, a nieco później klasyków. To z kolei na pewno przełoży się na stopniowy wzrost ich wartości. Należy dodać do tego tani serwis, który oferuje Toyota i dużą dostępność części, co jeszcze bardziej podnosi opłacalność zakupu tego auta.
Co zrobić po zakupie GT86? Typowe usterki
W opinii większość użytkowników GT86 jest autem wykonanym solidnie, wyróżniającym się ponadprzeciętną niezawodnością. Jednak boryka się z typowymi dla japońskich samochodów mankamentami. Jeśli planujesz kupić tę Toyotę, najlepiej od razu zarezerwuj dodatkowe pieniądze na pierwszy serwis.
Jest to auto używane, a więc z pewnością powinieneś zająć się wymianą rozrządu, filtrów oraz podstawowych płynów. Oprócz tego zwróć uwagę na obecność standardowych usterek GT86, czyli m.in.:
- wycieki oleju w tylnej części silnika – zazwyczaj winne są uszczelniacze wału korbowego, które należy wymienić,
- głośną pracę pompy paliwa – jej regeneracja jest nieopłacalna i lepiej zdecydować się na montaż nowej,
- wodę w bagażniku – zwykle dostaje się przez tylne lampy, które należy doszczelnić we własnym zakresie (najlepiej zdać się na wsparcie dobrego serwisu).
Kupujesz Toyotę GT86? Serwisuj ją w autoryzowanym punkcie!
Jeśli planujesz zakup GT86, zapewne zależy Ci na tym, aby utrzymać samochód w jak najlepszym stanie. Jest duża szansa, że wkrótce stanie się youngtimerem i znacząco zyska na wartości. Z tego powodu naprawiaj je przy użyciu oryginalnych części i w dobrych warsztatach. Najlepiej korzystaj z usług ASO Toyota świadczonych przez lokalnych dealerów marki, np. AMX Łódź. Zyskasz pewność, że auto przechodzi serwis zgodnie z wymogami technicznymi producenta!
Cudowny samochód, GT86 to klasyk
Fajne autko. Wygląda lepiej niż w Need for Speed 😀