Co to jest filtr oleju?
Montuje się je w silniku w celu usunięcia zanieczyszczeń z oleju silnikowego. Często jest wykonany z papieru, metalu lub włókien syntetycznych. Główną funkcją filtra oleju jest zatrzymanie brudu i innych zanieczyszczeń, które w przeciwnym razie mogłyby uszkodzić elementy silnika, zatykając kanały olejowe lub doprowadzając do tarcia między elementami jednostki napędowej.
Jak wybrać najlepszy filtr oleju silnikowego do swojego samochodu?
Wybór najlepszego filtra oleju silnikowego do swojego samochodu nie jest tak prosty, jak się wydaje. Różne samochody mają różne typy silników, a każdy typ silnika wymaga innego typu filtra oleju.
Kiedy zastanawiasz się, jaki filtr oleju kupić, ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z rodzaju silnika, jaki ma Twój samochód. Najlepszym sposobem na to jest zapoznanie się z instrukcją obsługi lub skonsultowanie się z mechanikiem z warsztatu samochodowego.
Rodzaje filtrów oleju: filtry nakręcane i wkłady
Filtry przykręcane są jednorazowe i wymieniane w całości. Składają się z metalowej gwintowanej nakrętki, metalowej rurki i elementu filtrującego. Metalową nakrętkę można przykręcić do bloku silnika, aby uzyskać hermetyczne uszczelnienie. Metalowa gwintowana rurka łączy element filtrujący z blokiem silnika.
Wkłady stosuje się gdy obudowa filtra pozwala na wymianę samego wkładu. Wkład jest jednorazowy, a jego obudowa pozwala na wielokrotne użycie. Wymiana samego wkładu ma wiele zalet, w tym oszczędność pieniędzy i bycie przyjaznym dla środowiska.
Zawsze kupuj filtry oleju sprawdzonych producentów
Jest to dobrze znana zasada, że zawsze należy kupować filtry oleju od sprawdzonych producentów. Dzięki temu masz pewność, że kupujesz filtr, który wykona swoją pracę prawidłowo i ochroni silnik przed nieprzewidywaną usterką.
Co ile należy wymieniać filtr oleju w silniku?
Choć nie ma sztywnych zasad dotyczących tego, ile razy należy wymieniać filtr oleju silnikowego, zalecanym interwałem wymiany jest raz na rok lub co 10 tys km w zależności co następuje pierwsze. Filtr oleju należy wymieniać przy każdej wymianie oleju w silniku.
Samodzielna wymiana oleju i filtra oleju krok po kroku
1. Zdobądź potrzebne narzędzia:
To bardzo ważne, aby mieć pod ręką wszystkie niezbędne narzędzia, aby nic Cię nie zaskoczyło podczas wymiany.
- Wiadro do wyłapywania rozlanego oleju,
- Kilka starych ręczników lub szmat,
- Odpowiedni klucz nasadowy do Twojego samochodu (zwykle napęd 3/8″)
- Klucz do filtra oleju (można go kupić w sklepie z częściami samochodowymi)
- Nowy filtr oleju (w sklepie motoryzacyjnym upewnisz się jaki dokładnie jest wymagany do Twojego auta)
- Olej (do większości samochodów potrzeba około 5 litrów)
2. Zgaś silnik i przygotuj otoczenie
Przed przystapieniem do spuszczenia oleju dobrze rozgrzej silnik, dzięki czemu olej szybciej spłynie. Zaparkuj samochód na równym podłożu i upewnij się, że jest zgaszony i zaciągnięto ręczny, zanim zaczniesz przy nim pracować. Umieść stary ręcznik lub szmatę pod silnikiem, aby złapać ewentualne wycieki i nie nabrudzić.
3. Spuśc stary olej
Spuść stary olej do pojemnika na olej/wiadra, w tym celu odkręć korek spustowy oleju w misce olejowej, aby przyspieszyć spływanie oleju odkręć kolek wlewu na górze silnika i odkręć filtr oleju. Oprócz samego filtra, należy usunąć także starą uszczelkę lub oring obudowy filtra.
Po całkowitym spuszczeniu oleju wyczyść spust i korek spustowy, a następnie zainstaluj go ponownie, używając nowej miedzianej uszczelki.
4. Wymień filtr oleju na nowy
Delikatnie nasmaruj nową uszczelkę filtra olejem i dokręć nowy filtr. Jeśli filtr oleju jest metalową puszką, należy go dokręcić ręcznie bez użycia klucza. Jeśli filtr oleju jest wkładem zamkniętym pod plastikową puszką, należy go dokręcić momentem podanym na obudowie, najczęściej jest to 20Nm.
5. Zalej nowy olej
Wlej odpowiednią ilość oleju przez otwór wlewu oleju w górnej części silnika, aż bagnet pokaże znak maksimum.
6. Odpal silnik i dolej olej do maksimum
- Uruchom silnik na kilka minut, powinien w tym czasie pracować na biegu jałowym. Upewnij się, że kontrolka ciśnienia oleju na desce rozdzielczej zgasła po odpaleniu auta.
- Wyłącz silnik i odczekaj około pięciu minut przed sprawdzeniem poziomu oleju. Poziom będzie niższy, ponieważ filtr oleju wypełnił się olejem.
- Dolej olej tak, aby znajdował się między minimalnymi i maksymalnymi znakami na bagnecie.
- Upewnij się, że wszystkie części zostały dokręcone wystarczająco mocno, aby zapobiec wyciekom oleju.