przelacznik-lpg

Jaki silnik benzynowy nadaje się dobrze do gazu LPG?

jaki silnik jest dobry do lpg?

Hej, ceny paliwa są kosmiczne i zastanawiam się nad zakupem auta z instalacją gazową LPG. Nurtuje mnie pytanie jaki silnik nadaje się do gazu najlepiej, żeby nie wbić się na minę. Chcę tym samochodem robić duże przebiegi.

Michu

Odpowiadam który silnik benzynowy nadaje się najlepiej do instalacji gazowej LPG

Po tak zadanym pytaniu widzę, że jesteś bardzo świadomym użytkownikiem. Zdajesz sobie sprawę, że nie każdy silnik będzie dobrze współpracować z instalacją gazową LPG. Bardzo ogólnikowo odpowiadając na twoje pytanie silnik, który będzie działać długo i bezawaryjnie z LPG powinien posiadać następujące cechy:

  • jest wolnossący. Do takiego silnika jest bardzo łatwo wysterować instalację LPG, przy sinikach turbodoładowanych jest znacznie trudniej, a sterownik instalacji też musi być bardziej rozbudowany.
  • posiada pośredni wtrysk. Jest to bardzo ważne bo dysze wtryskujące LPG do komory spalania również umieszczane są pośrednio, czyli w kolektorze ssącym. W takiej sytuacji instalacja LPG odpowiada konstrukcyjnie silnikowi.
  • ma konstrukcyjnie mocną głowicę, najlepiej 2-3 zawory na cylinder, choć nie jest to reguła! Podczas pracy silnika na gazie LPG może dochodzić do zubożenia mieszanki paliwowo-powietrznej co doprowadza do wypalania gniazd zaworów. Mocna głowica lepiej znosi niekorzystne warunki eksploatacyjne. Odpowiedzią na ten problem jest częsta lub automatyczna regulacja luzów zaworowych.
  • posiada hydrauliczne regulatory luzu zaworowego. Często zdarza się, że mechanicy nie potrafią poradzić sobie np. z regulacją płytkową luzu zaworowego. W silnikach z płytkową regulacją trzeba ją ponawiać co ok 20-30 tys km, zaniedbanie w tym zakresie doprowadza do wypalania gniazd zawoworych za sprawą wyższej temperatury spalania niż na benzynie. Silnik z hydraulicznymi regulatorami takiej regulacji nie wymaga, bo następuje ona automatycznie więc jest po prostu bezpieczniej.
  • jest w 100% sprawny, a dokładnie nie może być mocno zużyty. Nie powinien też mieć żadnych problemów ze sterowaniem, co oznacza, że musi działać idealnie na benzynie. Każda nawet drobna usterka np. szarpanie czy falowanie obrotów spowodowane uszkodzonym czujnikiem na gazie będzie objawiać się o wiele bardziej.

Kryteria, które wymieniłem charakteryzują idealny silnik pod gaz. Czyli taki który nadaje się najlepiej do gazu LPG. Bez problemu można jednak zamontować gaz do każdego silnika, nawet jeśli nie spełnia powyższych założeń, jednak będzie to rzutować na koszt montażu instalacji, częstotliwość serwisowania, a także bezpieczeństwo i czas bezawaryjnej eksploatacji.

Przykłady takich silników:

  • cała gama MPI Volkswagena:
    • 1.0 MPI,
    • 1.2 MPI,
    • 1.4 MPI,
    • 1.6 MPI,
    • 2.0 MPI.
  • Peugeot / Citroen:
    • 1,4 VTi,
    • 1,4 16V,
    • 2,0 16V,
  • Silniki FIRE Fiata:
    • 1.1 8V,
    • 1.2 8V,
    • 1.4.

Odstępstwa od powyższych reguł, które dobrze znoszą gaz:

  • Silniki turbo Fiata 1,4 T-Jet,
  • Silniki w wtryskiem bezpośrednim Mazda 2.5 SkyActive.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, jestem zapalonym pasjonatem motoryzacji, majsterkowiczem i bądź co bądź... blogerem. Wkurza mnie życie w wielkim mieście i swój blog motoryzacyjny traktuję jako odskocznię od szarej codzienności. Zresztą, jak to mówią "co za dużo to niezdrowo", hobby nie może być związane z pracą. Tak wiem, na moim blogu często przewija się temat beemek, mam dwie. Siłą rzeczy to właśnie wokół tej marki toczy się moje życie :)