Mitsubishi Lancer. Niezawodny, z doskonałą trakcją i świetnie zaprojektowany
Mitsubishi Lancer VIII przez lata zdobył uznanie kierowców na całym świecie. Choć został wycofany z produkcji, wciąż cieszy się dużą popularnością na rynku wtórnym. Warto więc przyjrzeć się temu modelowi bliżej. W nowym artykule omawiamy jego zalety i najbardziej charakterystyczne cechy.
Auto na lata. Mitsubishi Lancer – jeden z najsolidniejszych reprezentantów segmentu C
Ósma generacja Mitsubishi Lancer zadebiutowała na rynku w 2007 roku, choć jego pierwszy prototyp został zaprezentowany już w 2005 roku na targach motoryzacyjnych w Tokio. To właśnie ta odsłona Lancera okazała się przełomowa nie tylko dla modelu, ale też dla całej marki. Wraz z premierą Lancera VIII, Mitsubishi zakończyło produkcję tego modelu w Europie, skupiając się na samochodach z większym prześwitem.
Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy jest dynamiczny wygląd. Marka nazwała atrapę chłodnicy “jet fighter”, nawiązując do wyglądu myśliwców F-2. To nadaje samochodowi sportowy, nieco agresywny charakter. Wnętrze jest zaś stosunkowo ciasne. Japończycy postawili na proste wykończenie z niewyszukanych materiałów. Pozwoliło to na obniżenie kosztów produkcji przy zachowaniu komfortu na dość wysokim poziomie. Kabina jest stosunkowo cicha podczas jazdy miejskiej, ale na autostradach dźwięk silnika może być wyraźnie słyszalny.
Samochody osobowe Mitsubishi Lancer VII. Dane techniczne cenionego modelu
Dla większości kierowców najważniejszym aspektem Lancera VIII są dostępne jednostki napędowe. Na rynku używanych dominują silniki benzynowe o pojemności 1.5, 1.6 i 1.8 litra. Cechują się stosunkowo niedużym zużyciem paliwa oraz niską awaryjnością. Przy właściwym i regularnym serwisowaniu, jednostki te potrafią przejechać nawet 400 tys. kilometrów. Dodatkowym atutem jest brak konieczności wymiany paska rozrządu ze względu na zastosowany łańcuch.
Pod maską niektórych egzemplarzy Lancera VIII można znaleźć również jednostki wysokoprężne. Jedną z nich jest silnik 1.8 DI-D MIVEC. Dostępny w wariantach o mocy 116 lub 150 koni mechanicznych. Jest to bardzo trwała jednostka, ale jej ewentualne naprawy mogą być dość drogie. To wynik sporych cen części zamiennych – np. koło dwumasowe może kosztować około 1800 złotych.
Używany Mitsubishi Lancer VI, VII i VIII. Niski przebieg i samochód w dobrym stanie
W Mitsubishi Lancer VIII zastosowano nowoczesne jak na tamtą dekadę zawieszenie. Przód oparty jest na kolumnach McPhersona, a tył – na układzie wielowahaczowym. Taki układ zapewnia doskonałe prowadzenie na zakrętach i zapewnia dobrą trakcję. Jeśli chodzi o autosegment C, w pierwszej dekadzie XXI wieku trudno było znaleźć model o równie dobrym prowadzeniu. Co więcej, układ zawieszenia cechuje się dużą trwałością, a ewentualne naprawy nie wiążą się z wysokimi kosztami lub problemami ze znalezieniem części zamiennych.
Awarie Lancera VIII generalnie nie są zbyt częste. Użytkownicy tego modelu mogą napotkać problemy z zaciskami tylnych hamulców, przedmuchami na kolektorze wydechowym oraz działaniem przekładni dwusprzęgłowej TC-SST. Poza tymi niedociągnięciami, Lancera VIII można uznać za niezawodne auto, a jego utrzymanie jest tanie i bezproblemowe.
Mitsubishi Lancer VIII mimo swojego wieku nadal jest autem popularnym na rynku wtórnym. Niezawodność, dynamiczny wygląd, dość szeroki wybór jednostek napędowych i dobre właściwości jezdne czynią go dobrym wyborem dla wielu kierowców – zarówno tych jeżdżących przede wszystkim po mieście, jak i tych wyjeżdżających na autostrady lub drogi ekspresowe.