Co to jest silnik Diesla (jednostka wysokoprężna)?
Silniki Diesla (wysokoprężne) są zwykle stosowane w samochodach osobowych, ciężarówkach, autobusach i pociągach. Stosowane są również w niektórych elektrowniach i mniejszych statkach. Wykorzystują ciepło ze spalania oleju napędowego do wytwarzania gazu, który popycha tłok w dół. Eksplozja następuje pod wpływem nagłego wzrostu temperatury spowodowanej wysokim stopniem sprężania, o wiele wyższym niż w silnikach benzynowych. W benzynie dla porównania za zapłon odpowiedzialne są świece zapłonowe.
Jak działa silnik Diesla?
Silnik wysokoprężny to rodzaj silnika spalinowego, który ma wyższy stopień sprężania i wtryskuje paliwo do komory spalania po sprężeniu powietrza wykorzystując do tego bezpośredni wtrysk paliwa. Silniki wysokoprężne są zwykle zaprojektowane do pracy przy wyższych obciążeniach niż silniki benzynowe, dzięki czemu mogą być używane w ciągnikach, ciężarówkach, statkach i innych zastosowaniach wymagających dużego momentu obrotowego.
Czym różni się Diesel od Benzyny?
Diesel, a w zasadzie olej napędowy to rodzaj paliwa, który jest stosowany w silnikach wysokoprężnych i zawiera więcej energii niż zwykła benzyna. Silniki Diesla są bardziej wydajne niż silniki benzynowe, wytwarzają jednak więcej gazów cieplarnianych, a także cząstek stałych.
Silniki Diesla są bardziej wydajne niż silniki benzynowe, ponieważ wytwarzają większy moment obrotowy przy niższych obrotach. W związku z tym zużywają mniej paliwa na jednostkę wykonanej pracy. Emitują również mniej zanieczyszczeń niż silniki benzynowe.
Zaletą stosowania silnika wysokoprężnego jest to, że jest on bardziej wydajny niż silniki benzynowe i emituje mniej zanieczyszczeń do powietrza.
Odpalanie silnika wysokoprężnego przy ujemnych temperaturach
Aby uruchomić silnik wysokoprężny w niskich temperaturach komora spalania musi zostać podgrzana. Odbywa się to za pomocą świecy płomieniowej lub świecy żarowej. Taki zabieg zapobiega wypadaniu zapłonu i nieregularnej pracy zimnego silnika.
W tym celu dawniej stosowano świece płomieniowe montowane w kolektorze ssącym, podgrzewały one zasysane do cylindra powietrze. Znacznie wydajniejszym rozwiązaniem są jednak świece żarowe – zasadniczo jest to kawałek metalu, który jest podgrzewany do czerwoności w ułamku sekundy. Są zamontowane na stałe w głowicy. Świece żarowe są bardzo popularne, ponieważ nie wymagają tak wielu zabiegów konserwacyjnych jak świece płomieniowe. Są jednak elementem eksploatacyjnym i wymagają wymiany co ok. 100 tys km.