Co to jest technologia Common Rail?
System Common Rail to rodzaj układu wtrysku paliwa do silników Diesla. System składa się z pompy wysokociśnieniowej, jednego lub więcej zaworów wtryskowych oraz elektronicznej jednostki sterującej. Został wynaleziony przez firmę Bosch w latach 80. XX wieku i jest szeroko stosowany od 1997 roku. Pierwszy raz został zastosowany w silniku Diesla w samochodach Fiata.
Jak działa technologia Common Rail
System Common Rail został wynaleziony, aby poprawić wydajność silnika i zmniejszyć emisje. Pompa wysokociśnieniowa wytwarza bardzo wysokie ciśnienie w przewodzie paliwowym, aby wtłoczyć paliwo do wtryskiwaczy pod ciśnieniem do 2200 barów (300 MPa). To zwiększone ciśnienie poprawia atomizację kropel oleju napędowego w komorze spalania, co prowadzi do lepszego spalania oleju napędowego, zmniejszenia emisji tlenków azotu i poprawy wydajności silnika.
Korzyści z Common Rail
System Common Rail ma wiele zalet w porównaniu z innymi systemami wtrysku oleju napędowego: może zapewnić bardziej precyzyjne dozowanie paliwa i eliminuje potrzebę stosowania pompy mechanicznej. System jest również solidniejszy i łatwiejszy w utrzymaniu niż jego poprzednicy.
Wady Common Rail
System Common Rail to nowa technologia i ma pewne wady. Zaletą systemu Common Rail jest to, że wydajność paliwowa jest lepsza niż w przypadku silnika wysokoprężnego, a także generuje mniej emisji. Wadami systemu Common Rail są to, że wymagają one większej konserwacji, istnieje większe ryzyko awarii silnika wysokoprężnego i są droższe niż starsze typy silników Diesla.
Przyszłość technologii Common Rail
Przyszłość technologii Common Rail jest świetlana i będzie ona w stanie zapewnić światu lepsze i wydajniejsze paliwo. Przyszłością tej technologii będzie silnik hybrydowy, który będzie zasilany zarówno olejem napędowym, jak i energią elektryczną. W ten sposób może wytwarzać energię dla pojazdu hybrydowego, gdy nie ma dostępnej energii elektrycznej lub gdy poziom naładowania akumulatora jest niski.