Co to jest automatyczna skrzynia biegów?
Automatyczna skrzynia biegów to rodzaj skrzyni biegów, która może automatycznie zmieniać przełożenie w zależności od prędkości. Oznacza to, że automatyczna skrzynia biegów nie potrzebuje pedału sprzęgła do zmiany biegów. Istnieją dwa rodzaje automatycznych skrzyń biegów: skrzynie półautomatyczne i skrzynie w pełni automatyczne.
Jak właściwie działa automatyczna skrzynia biegów?
Automatyczna skrzynia biegów to rodzaj skrzyni biegów, która może automatycznie zmieniać przełożenia bez konieczności wykonywania jakichkolwiek czynności przez kierowcę. Są one zwykle stosowane w układzie napędowym samochodu i składają się z czterech głównych elementów: przemiennika momentu obrotowego, sprzęgła hydrokinetycznego, dwóch przekładni i przekładni planetarnej.
Jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów?
Jazda z automatyczną skrzynią biegów nie jest tak trudna, jak mogłoby się wydawać. Wszystko, co musisz zrobić, to wykonać następujące kroki:
- Uruchom samochód przekręcając kluczyk w stacyjce
- Postaw stopę na pedale hamulca
- Wrzuć bieg, przesuwając dźwignię zmiany biegów w położenie D lub R (w zależności od tego, czy chcesz jechać do przodu, czy do tyłu)
- Zwolnij pedał hamulca i naciśnij pedał gazu
Rodzaje automatycznych skrzyń biegów do wyboru
Przekładnia bezstopniowa (CVT)
Bezstopniowa skrzynia biegów (CVT) to automatyczna skrzynia biegów, która może zmieniać swoje przełożenie w sposób ciągły.
CVT są popularne w pojazdach hybrydowych, ponieważ wykorzystują silnik elektryczny do zasilania pojazdu w razie potrzeby, ale także oszczędzają paliwo dzięki bardziej wydajnemu przełożeniu. CVT są również stosowane w innych typach pojazdów, takich jak skutery i motocykle.
Skrzynia automatyczna tradycyjna hydrauliczna z konwerterem
Automatyczna skrzynia biegów jest obecnie najpopularniejszym rodzajem skrzyni biegów w samochodach. Składa się z trzech głównych części: przekładni hydrokinetycznej, przekładni planetarnej i pompy hydraulicznej.
Konwerter momentu obrotowego pomaga dopasować moc silnika do prędkości pojazdu. Czyni to poprzez zamianę energii z płynu w jego wewnętrznej komorze na energię kinetyczną, która może być wykorzystana do obracania obracającego się wału. Przekładnia planetarna jest odpowiedzialna za pobieranie danych z silnika, zwykle przy dużej prędkości, i przekazywanie ich w zakresie niższych prędkości w celu napędzania kół.
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów lub dwusprzęgłowa zautomatyzowana manualna skrzynia biegów (DCT/DACT)
Przekładnia dwusprzęgłowa, znana również jako dwusprzęgłowa lub dwusprzęgłowa (DCT), jest rodzajem automatycznej lub półautomatycznej skrzyni biegów. Wykorzystuje dwa oddzielne sprzęgła do nieparzystych i parzystych zestawów biegów. Można go zasadniczo opisać jako dwie oddzielne manualne skrzynie biegów (z odpowiednimi sprzęgłami) zawarte w jednej obudowie i pracujące jako jeden zespół.
Wskazówki dotyczące konserwacji automatycznej skrzyni biegów
Automatyczne skrzynie biegów wymagają dużej dbałości i konserwacji, aby działały płynnie. Oto kilka wskazówek dotyczących konserwacji automatycznej skrzyni biegów:
- Regularnie sprawdzaj poziomy płynów w Twojej automatycznej skrzyni biegów i upewnij się, że są prawidłowe.
- Upewnij się, że opony Twojego pojazdu są odpowiednio napompowane.
- Jedź z rozsądną prędkością i unikaj podjeżdżania pod wzniesienia lub szybkiego przyspieszania.