Co to jest aparat zapłonowy?
Aparat zapłonowy to mechaniczny kontroler iskry w konwencjonalnym elektryczno-mechanicznym układzie zapłonowym w silniku spalinowym. Aktualnie jest to rozwiązanie przestarzałe, zastąpione elektronicznym systemem regulacji iskry. Podstawowymi elementami aparatu zapłonowego są:
- Przerywacz – element kontrolujący przerwanie obwodu cewki zapłonowej.
- Rozdzielacz wysokiego napięcia – urządzenie rozdzielające prąd elektryczny do świec zapłonowych.
- Regulator kąta wyprzedzenia zapłonu – moduł regulujący moment zapłonu w zależności od warunków pracy silnika.
- Kondensator – komponent stabilizujący pracę przerywacza i ograniczający zakłócenia.
Wyżej wymienione elementy aparatu zapłonowego wraz z cewką zapłonową, świecami oraz kablami wysokiego napięcia, tworzą kompletny układ zapłonowy. Jego głównym zadaniem jest efektywne rozdzielanie prądu elektrycznego wysokiego napięcia z cewki do poszczególnych cylindrów w silniku. Mechaniczny układ aparatu zapłonowego napędzany jest z wału korbowego lub wałka rozrządu, palec obracający się wewnątrz kopułki załącza napięcie na poszczególnych wyjściach połączonych poprzez kable zapłonowe ze świecami w kolejnych cylindrach.
Klasyczne aparaty zapłonowe zostały wyparte przez elektroniczne układy zapłonowe oparte o sensory (położenia wału, wałka) i elektroniczne cewki zapłonowe uruchamiające przepływ prądu w idealnym dla efektywnego spalania momencie uwzględniając odpowiedni kąt wyprzedzenia zapłonu.